هر چی دیدم خوبه میزارم برات ....میخرم برات

گنده ترین ها تقدیم تو باد

تک تیر انداز خردسال قمی - از خنده منفجر میشی!!!!!

<iframe src="http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/KMuLC/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" height="360" width="640" ></iframe>

[ سه شنبه 11 / 8 / 1393برچسب:تک تیر انداز خردسال قمی - از خنده منفجر میشی!!!!!, ] [ 12:29 ] [ zahir ] [ ]
گزارشی از مثلث برمودای ایران(خطرناک ترین نقطه ایران)

<iframe src="http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/lYdni/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" height="360" width="640" ></iframe>

مصرف دیوانه‌وار شکلات، حافظه را تقویت می‌کند

مصرف دیوانه‌وار شکلات، حافظه را تقویت می‌کند

 

اخبار,اخبار علمی,مصرف شکلات

 

اخبار علمی - مصرف دیوانه‌وار شکلات، حافظه را تقویت می‌کند

مصرف روزانه 900 میلی‌گرم از فلاوانول کاکائو می‌تواند عملکرد حافظه شما را در حد 30 سال بهبود بخشد. البته این مقدار فلاوانول را نمی‌توان از راه خوردن شکلات تامین کرد.

نسیبه خانلرزاده: معتادان به شکلات می‌توانند دلیل جدیدی برای ترک نکردن اعتیاد خود بیاورند. پس از مصرف نوشیدنی‌های غنی‌شده با ترکیبات یافت شده در دانه‌های کاکائو به مدت سه ماه، عملکرد افراد بین 50 تا 69 سال در آزمون حافظه، با افرادی که چندین دهه جوان‌تر از آنها بودند برابری کرد. مشکل اما این است که اگر می‌خواهید چنین بهره‌ای از خوردن شکلات ببرید، باید مقدار شکلات مصرفی شما خیلی زیاد باشد.

به گزارش نیوساینتیست، این تحقیق کوچک، جدیدترین پژوهشی است که ادعا می‌کند که یکی از مواد شیمیایی یافت شده در کاکائو به نام فلاوانول، اثرات سودمندی بر مغز دارد. فلاوانول ها نوعی از مواد شیمیایی هستند که به‌طور طبیعی در دانه‌های کاکائو، تمشک، چای سبز و انگور قرمز یافت می‌شوند. تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که موش‌های تغذیه‌کننده از رژیم غذایی سرشار از فلاوانول، نشانه‌های تقویت حافظه و گردش بیشتر خون را در برخی نواحی مشخص مغز از خود بروز دادند. اسکات اسمال، عصب‌شناس دانشگاه کلمبیا در نیویورک تصمیم گرفت بررسی کند که یک رژیم غذایی مشابه، چه تأثیری بر مغز انسان خواهد گذاشت.

گروه او برای یافتن پاسخ، از 19 داوطلب بین 50 تا 69 سال خواستند که هر روز 900 میلی‌گرم از فلاوانول کاکائو را به‌صورت پودر مخلوط در آب یا شیر بنوشند. این دوز بین دو لیوان نوشیدنی در هر روز تقسیم شده بود. 18 داوطلب دیگر باید همان نوشیدنی را مصرف می‌کردند با این تفاوت که پودر آن‌ها تنها حاوی 10 میلی‌گرم از ترکیب بود.

پیش و پس از سه ماه، افراد هر دو گروه تحت تصویربرداری ام.آر.آی عملکردی از مغز قرار گرفتند. مقایسه اسکن‌ها نشان داد که پس از مصرف رژیم غذایی، گردش خون در بخش dentate gyrus از هیپوتالاموس افراد دارای دوز بالای فلاوانول به مقدار 20 درصد افزایش یافته بود. مقدار گردش خون این گروه در این بخش از مغز، در مقایسه با گروه دوم نیز خیلی بیشتر بود. نکته اینجا است که این بخش از مغز، با کاهش قدرت حافظه در اثر بالا رفتن سن ارتباط دارد.

علاوه بر آن، از هر فرد خواسته شد که پیش و پس از سه ماه، یک آزمایش حافظه را تکمیل کند. در هر آزمایش، به شرکت‌کنندگان 41 شکل مشابه انتزاعی، یکی پس از دیگری نشان داده شد. پس از آن، 82 عکس دیگر نیز به داوطلبان نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد عکس‌هایی را که قبل از آن دیده بودند، مشخص کنند. کار قبلی گروه اسمال نشان داد که از دهه سوم زندگی به بعد، زمان واکنش بزرگ‌سالان برای شناسایی تصاویری که قبلاً دیده‌اند، با سن افزایش می‌یابد و به ازای هر دهه عمر، 220 میلی‌ثانیه بیشتر می‌شود.

به‌طور متوسط، گروه دارای فلاوانول بالا به هر عکس، 630 میلی‌ثانیه سریع‌تر از گروه دیگر پاسخ داد. این عملکرد در گروه با فلاوانول بالا، معادل گروهی است که سن آن‌ها به‌طور متوسط سه دهه کمتر از گروه با فلاوانول پایین است.

ولی اسمال هشدار می‌دهد که برای حمله به شکلات‌هایی مانند کیت‌کت و مارس خیلی زود است: «درست است که فلاوانول در شکلات وجود دارد، ولی فقط مقدار آن بسیار اندک است. برای تأمین این مقدار از فلاوانول، باید آن‌قدر شکلات بخورید که عملاً سلامتی شما را از بین می‌برد».

مسائل بهداشت عمومی
ماداو تامبیستی، عصب‌شناس در دانشگاه علوم پزشکی جانزهاپکینز می‌گوید: «جامعه دارد پیر می‌شود و ما همیشه به دنبال راهی برای تأخیر در کاهش توان شناختی ناشی از افزایش سن هستیم. این تحقیق به چیزی می‌پردازد که یک مشکل عمده بهداشت عمومی است. باید دید که در تحقیقی بزرگ‌تر (که اسمارت در نظر دارد پس از این پژوهش انجام دهد) نوشیدن فلاوانول چه تأثیری بر دیگر انواع حافظه خواهد داشت».

سباستین جسبرگر از دانشگاه زوریخ سوئیس تأیید می‌کند که کار بیشتری لازم است تا دریابیم که فلاوانول چه‌کار می‌کند. برای مثال، او اشاره می‌کند که اثر این ماده بر حافظه تا چه مدت دوام خواهد داشت، چه قدر از آن برای مؤثر بودنش لازم است و این‌که آیا این ترکیبات موجب تغییراتی در دیگر اندام‌های بدن هم می‌شوند یا خیر.

جسبرگر می‌گوید: «ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم که دارو یا ترکیبی را می‌توانیم مصرف کنیم که تنها در یک ناحیه بدن چیزی را تغییر می‌دهد».

 

وظایف همسران در دوران بارداری

وظایف همسران در دوران بارداری

 

وظایف همسران در دوران بارداری,دوران بارداری,وظایف شوهر دوران بارداری

 تعیین وظیفه هریک از والدین در اوائل زندگی و خصوصا پس از بارداری ضرورت بالایی دارد. البته عقیده ثابتی در این مورد وجود ندارد مثلا بعضی از زن و شوهرها سعی می کنند تا حد امکان در کارهای روزمره مستقل باشند و یا برعکس در خانواده ها ی دیگر زن و شوهر می خواهند همه چیز را به طور اشتراکی و با همکاری یکدیگر انجام دهند و شوهر سعی می کند در مورد خرید، آشپزی، نظافت و شستشوی ظروف و ... به زن کمک کند. نوع آخر هم زوج هایی هستند که هر کدام مسولیت مربوط به خود را انجام داده و در حالت های نیاز به دیگری کمک می کنند.

هر یک از این سه نوع زندگی به توافق طرفین بستگی دارد و اجباری در انتخاب راه معین وجود ندارد. البته با به دنیا آمدن بچه و اضافه شدن یک فرد جدید به افراد خانواده برنامه زندگی تغییر می کند و با کمی حسن نیت، خوش بینی و در نظر گرفتن احساسات طرف مقابل می توان زندگی آرامی را پی ریزی نمود.

تغییرات طبیعی احساسات زن در دوران بارداری مسئله بغرنجی را به وجود می آورد. در این موارد ممکن است شوهر به طور کلی گیج شود و نتواند دلیلی برای حالت های روحی گوناگون زن پیدا کند. مخصوصا اگر زن برای اولین بار حامله شده باشد. در این موارد شوهر علاوه بر کارهای شخصی باید توجه بیشتری به زنش داشته باشد. البته با گذشت زمان زن و شوهر در می یابند که چطور یکدیگر را در ناملایمات و مشکلات زندگی یاری دهند.

با گذشت زمان زن و شوهر یاد می گیرند که چطور با یکدیگر همکاری کنند و برای شروع این همکاری شوهر باید زن را در مراجعه به مطب پزشک خصوصا در اوایل بارداری همراهی نماید تا پزشک در حضور هر دو وضع جسمانی و مشکلات دوران بارداری را تشریح نماید. گاهی ممکن است خانم باردار به علت تغییر اندام و هیکل و به وجود آمدن محدودیت هایی در فعالیت و کار، نگران و ناراضی باشد، بنابراین لازم است تا شوهر حداکثر سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهد.

وظایف شوهر به طور خلاصه عبارتند از :
1. با ناراحتی های دوران بارداری زن مانند تهوع، درد کمر، تکرر ادرار و ... اظهار همدردی کرده و در صورت بروز علائم ناراحت کننده و خطرناک با پزشک تماس بگیرد.

2. زن را در رفتن به مطب پزشک همراهی کند و با پزشک آشنا شده و طرز برخورد و رفتار با خانم باردار را از نزدیک ببیندو به علاوه برنامه روزانه را طوری تنظیم کند که زن بتواند طبق برنامه ای که پزشک مشخص کرده است، به پزشک مراجعه کند.

3.اجرای دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی و دارو را کنترل کند و در موارد لزوم به او یادآوری نماید.

4. اگر زن خسته است به او اصرار نکند که از فامیل و دوستان پذیرایی کند زیرا زن باردار به آرامش و استراحت و تفریح نیاز دارد.

5. تلفن پزشک، بیمارستان و آمبولانس را یادداشت کرده و در کنار تلفن قرار دهد.

6. با خانم باردار در مورد پیشرفت بارداری و نوزادی که قرار است به دنیا بیاید با خوشرویی صحبت کند و سعی کند که نگرانی ها را برطرف کند.

7. در بسیاری موارد برای انجام کارهای مربوط به بستری شدن زن در بیمارستان وقت کافی وجود دارد اما اگر درد شدید است، ابتدا او را به اتاق زایمان برده و سپس کارهای مربوط به پذیرش را انجام دهد.

8. بعد از آماده شدن و معاینه خانم باردار توسط پزشک، شوهر می تواند زن را در اتاق درد ملاقات کند. حضور شوهر در کنار زن و یا حتی در بیمارستان برای خانم باردار بسیار اطمینان بخش و دلگرم کننده است.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:وظایف همسران در دوران بارداری,وظایف,همسران,در دوران,بارداری, ] [ 14:49 ] [ zahir ] [ ]
راه های تشخیص عشق و هوس

راه های تشخیص عشق و هوس

 

عشق یا هوس؟ سؤالی که قدمتی به اندازه خود عشق دارد و همیشه یکی از دغدغه‌های فکری افراد بوده ‌است؛ مثلا اینکه وقتی کسی به ما ابراز عشق می‌کند آیا واقعا دوستمان داردیا تنها از سر هوس و تمایلی که به جنس مخالف دارد از کنار ما بودن لذت می‌‌برد؟

 

احتمالا شما هم زیاد شنیده‌اید که دو نفر با عشق ازدواج کرده‌اند اما بعد از مدت کوتاهی کارشان به طلاق کشیده ‌است و هرچه محبت داشته‌اند زیر پا له کرده‌اند؛ اما اشتباه نکنید عشق نمی‌تواند به این  سرعت و تنها  در یک مدت کوتاه از بین برود.

 

بدون شک آنچه در این ازدواج‌ها عشق ‌نامیده‌اند تنها هوسی زودگذر بوده‌ که در ابتدا با ظاهر عشق خود را نمایان کرده‌‌است. اما واقعا چطور می‌توان مرز میان عشق و هوس را مشخص کرد. مسلما کار راحتی نیست اما ناممکن هم نیست. در اینجا سعی کرده‌‌ایم تفاوت‌های عشق و هوس را در سه رکن اصلی رابطه از زبان شري و باب استرتف(زوج روانشناس مشهور) براي تشخيص عشق واقعي برای‌تان بیان کنیم تا شاید بتوانید این دو را کمی از هم تشخیص دهید.

تشخیص عشق و هوس,عشق یا هوس, ابراز عشق

عشق
عمیق است و غیرقابل توصیف و تمایلی تمام ناشدنی به سمت معشوق است تا جایی که می‌توان آن را از دوست داشتن متمایز کرد. برای عاشق  حالت‌ها و لذت‌های خودش مهم نیست بلکه تنها به‌دنبال تامین خواست معشوق است. عشق عزت و احترام دارد و اين احترام از روي بي‌نيازي و بزرگي عشق حاصل مي‌شود و عاشق هیچ‌گاه خود را حقیر نمی‌بیند.

هوس
احساسی است که خیلی از اوقات در نگاه اول با عشق اشتباه گرفته می‌شود در حالی که تنها یک احساس ناگهانی و زودگذر نسبت به کسی است که شاید فرد او را به خوبی نشناسد. این احساس با عشق اشتباه گرفته می‌شود چراکه به شدت فرد را جذب می‌کند در حالی که محور آن چیزی جز  لذت نیست.

درباره آينده حرف​مي​زند يا عشق؟

وقتي عشق است
او می‌تواند به‌راحتی با شما درمورد مسائل زندگی مثل مسائل مالی، بچه‌ها و چیزهایی که او را می‌ترساند با شما صحبت کند چراکه برای او مهم‌ترین هدف پیش بردن زندگی و بهبود آن به همراه شماست.
او می‌تواند با شما بحث کند و درنهایت هم نقاط مشترکی پیدا کند که بتوانید به تفاهم برسید؛ هیچ وقت فراموش نکنید که  بحث کردن نشانه این است که شما دو نفر توانایی این را دارید که با هم حرف بزنید.
او با شما کاملا صادق و راحت است و می‌تواند به آسودگی در مورد احساساتش صحبت کند.

وقتي هوس است
او چیز زیادی درمورد شما نمی‌داند تنها از رنگ مورد علاقه‌تان اطلاع دارد و می‌داند در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید. بیشتر اوقات هم از پرسیدن سؤالات عمیق درمورد شما طفره می‌رود از ترس اینکه مبادا جواب خوبی به او ندهید یا چیزهایی بفهمد که به سلاحش نیست.
او کمتر با شما درمورد احساساتش صحبت می‌کند و از شما هم چندان توقع ندارد که احساسات زیادی نشان دهید. همچنین سعی می‌کند تا حد ممکن هیچ بحثی بین شما پیش نیاید تا مبادا دلخوری و رنجشی پیش بیاید. اگر خطایی از یکی از شما سر بزند هیچ‌کدام چندان تمایل ندارید که دیگری را ببخشید.

پشت شما مي​ايستد يا فرار مي​کند؟

وقتي عشق است
در تمام بحران‌ها محکم پشت شما می‌ایستد و برایش مهم نیست که این ایستادگی می‌تواند چه عواقبی را به بار آورد.
او حاضر است از خواسته خود بگذرد و خود را قربانی کند تا بتواند شما را خوشحال کند.
او کاملا فردی قابل‌اعتماد و صادق است که هیچ رازی را از شما پنهان نمی‌کند و به قول معروف دلش صاف است و حرف و دلش یکی است. او سعی می‌کند خود را به  لحاظ احساسی، جسمانی و ذهنی کاملا با شما هماهنگ کند.
او همان‌قدر که یک عاشق شما را ستایش می‌کند، دوست خوبی هم برای‌تان است.

وقتي هوس است
وقتی اوضاع کمی سخت شود او هم ترجیح می‌دهد به جای اینکه خودش را جلو بیندازد فرار را برقرار ترجیح ‌دهد.
او نشان داده‌ است که خیلی قابل اطمینان نیست و شما بهتر است به جای اینکه به او امید ببنديد خودتان از پس کارهای‌تان بربیایید.
او گاهی به شما دروغ‌‌هایی می‌گوید مثلا درمورد اینکه کجا بوده‌ است، پنهان‌کاری می‌کند یا دروغ می‌گوید و تنها زمانی حاضر به گفتن حقیقت می‌شود که شما مچش را بگیرید.
صمیمیت بین شما آنقدرها زیاد نیست و او تنها کمی نسبت به شما کشش جسمانی دارد، از طرف دیگر بیشتر جمع‌های دونفره‌تان به خنده و مسخره بازی می‌گذرد.او در موقعیت‌های متعدد ثابت کرده‌است که اصلا شخصیت قابل اعتمادی نیست.

شما را براي خودتان مي​خواهد يا براي خودش؟

وقتي عشق است
او تمام ایرادها و عیب‌های شما را به‌خوبی می‌بیند ولی می‌تواند به‌راحتی آنها را قبول کند و مشکلی با آنها نداشته‌ باشد.
او پشتیبان خوبی برای شماست و می‌تواند مشوق فعالیت‌های ‌شما در زمینه‌های موردعلاقه‌تان باشد. او شما را تشویق می‌کند که برای خودتان هویتی مستقل داشته‌ باشید.
او برای گوش‌کردن به حرف‌های شما وقت می‌گذارد و سعی می‌کند آنها را درک کند و از نقطه نظر شما هم به مسائل نگاه کند.

وقتي هوس است
او و شما در مقابل دیگران به راحتی از یکدیگر انتقاد می‌کنید و ایرادهای همدیگر را به رخ می‌کشید.
او آن‌چنان که باید به شما فضا نمی‌دهد که بتوانید به فعالیت‌های موردعلاقه‌تان بپردازید.
خودش چندان به زندگی دور از شما علاقه‌ای ندارد و ترجیح می‌دهد تمام دقایق روز را در کنار شما باشد.سعی می‌کند کاری کند که شما به سبک  و با استانداردهای او زندگی کنید؛ حتی دوست دارد به شما شکل دهد تا همان کسی شوید که او می‌‌خواهد و هویتی داشته‌ باشید که او دوست دارد.

تشخیص عشق و هوس,عشق یا هوس, ابراز عشق

زبان بدن مردان عاشق

رفتار شماره یک:
وقتی چشم در چشم می‌شوید او کمی سرش را به سمت راست یا چپ کج می‌کند.
کج کردن سر یک حرکت کاملا ناخودآگاه  در مردان است که وقتی نسبت به زنی احساس نزدیکی می‌کنند از خود نشان می‌دهند. این حرکت و ژست را زمانی مردها نشان می‌دهند که به زنی علاقه‌مند شده‌اند ولی خودشان این شجاعت را ندارند که جلو بروند و علاقه‌شان را ابراز کنند و از زن خواستگاری کنند. درواقع او با کج‌کردن سر، خود را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد تا بتواند دردسترس‌تر باشد يا شاید می‌خواهد خود را مجذوب‌تر نشان دهد.

رفتار شماره 2:
اگر زماني به شما نگاه می‌کند خیلی سریع شانه‌هایش را  به سمت بالا جمع می‌کند و به سمت جلو می‌دهد.
در این حالت احتمالا شما حرکتی انجام داده‌اید که او توجهش به سمت شما جلب شده‌ است. وقتی مردی رفتارهای یک زن را تحسین می‌کند و او را مورد مناسبی برای ازدواج می‌داند کاملا ناخودآگاه شانه‌هایش را به سمت جلو می‌آورد و جمع می‌کند. این حرکت در مردان نشان‌دهنده محبت عمیقی است که در دل داشته و دوست دارند به نوعی آن را ابراز کنند، ‌حتی در زندگی زناشویی هم وقتی مردی از همسرش حرکتی تحسین‌آمیز می‌بیند، ولی غرورش اجازه نمی‌دهد آن را ابراز کند شانه‌هایش را به سمت جلو جمع می‌کند (شبیه آغوش‌کشیدن)، در این مواقع می‌توانید برای خوشحال‌کردن همسرتان، شما هم به‌طور کلامی علاقه خود را به او نشان دهید.

نكته مهم
يک عاشق می‌تواند با شما بحث کند و درنهایت هم نقاط مشترکی پیدا کند که بتوانید به تفاهم برسید؛ هیچ وقت فراموش نکنید که  بحث کردن نشانه این است که شما دو نفر توانایی این را دارید که با هم حرف بزنید.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:راه های تشخیص عشق و هوس,راه های,تشخیص,عشق,هوس, ] [ 14:47 ] [ zahir ] [ ]
عروس ها و دامادهای شاغل و عاشق

عروس ها و دامادهای شاغل و عاشق

 

عروس ها و دامادها,زن و مردهای شاغل,شرایط همسر شاغل

ممکن است بین زوج‌هایی که در طول هفته از هم دور هستند فاصله ایجاد شود اما این فاصله زمانی به فاصله عاطفی می انجامد که زوج‌ها مراقب روابط خودشان نباشند.

اگر زن و مرد یکدیگر را به خوبی درک کنند قادر خواهند بود بسیاری از سختی‌ها و مشکلات زندگی را پشت سر بگذارند. همین درک متقابل باعث می‌شود مردی که شرایط همسر شاغلش و دغدغه‌های بی‌نهایت او را می‌بیند خود را مکلف به تقسیم امور منزل ‌کند و با انجام برخی از کارها برای رفع نیازهای خانواده به کم شدن بار مسئولیت همسرش کمک خواهدکرد.

به دوش کشیدن کل مسئولیت‌های زندگی و کار خارج از خانه نه‌تنها قهرمان بودن شما را نشان نمی‌دهد بلکه باعث تحلیل بیش از حد ‌روانی و جسمی شما می‌شود و زیبایی‌های زندگی مشترک را از شما دریغ می‌کند.
 
مراقب رفتارهایتان باشید
وقتی افراد تصمیم به ازدواج می‌گیرند و قصد دارند وارد کانون خانواده شوند، در خیلی از مسائل تلاش می‌کنند تا انتخاب و رفتار درستی داشته باشند. تلاش می‌کنیم مراقب رفتارهایمان باشیم. مثلا مراقبت از مدل ارتباطمان، مراقبت از استحکام رابطه و در کنار این مراقبت‌ها، برای یکدیگر وقت می‌گذاریم و برنامه‌ریزی می‌کنیم. همچنین سعی می‌کنیم رابطه کلامی خوبی با یکدیگر داشته باشیم و تلاشمان برمبنای این است که از طریق پاسخ‌های عاطفی و رفتاری (مثل هدیه دادن) رابطه‌مان را تقویت کنیم. همچنین در این راستا از پوششمان هم مراقبت می‌کنیم و سعی ما بر این است که منظم، مرتب و آراسته باشیم یا مثلا همیشه موقع ملاقات عطر بزنیم، اما تا به حال شده به این سوال فکر کنید که چرا به این ابزارها اهمیت می‌دهیم؟

جواب این است، زیرا همه ما به این موضوع آگاه هستیم که اگر می‌خواهیم با طرف مقابلمان به یک احساس خوب دست پیدا کنیم باید برای آن تلاش کنیم و دقت‌نظر داشته باشیم، اما اتفاق بدی که برای اکثر زوج‌ها می‌افتد این است که بعد از این دوران (یعنی زمانی که ازدواج می‌کنیم و رابطه‌مان قطعیت پیدا می‌کند) به مرور این تجربیات را فراموش می‌کنیم و در مقابل نسبت به یکدیگر بی‌توجه می‌شویم و مثل قدیم‌ها برای یکدیگر وقت نمی‌گذاریم. حتی از ساده‌ترین چیزهایی که باید به آن توجه کنیم، می‌گذریم. مثلا نسبت به ظاهرمان، پوششمان، نحوه آرایشمان و... بی‌توجه می‌شویم. این در حالی است که برای یک زندگی موفق و شیرین باید بعد از ازدواج هم به مراقبت از رفتارهایمان ادامه دهیم.
 
برنامه های مشترک بگذارید
معمولا زن و مردهای شاغل وقتی به خانه برمی گردند، دیگر دل و دماغ و حوصله ای برایشان باقی نمانده. دلشان می خواهد فقط دراز بکشند و استراحت کنند. اگر تقسیم کار صورت نگرفته باشد که دیگر ارتباطشان بالکل قطع می شود؛ زن بعد از کار بیرون فقط مشغول رسیدگی به امور خانه است و حرص خوردن از دست آقا اما شما غیر از تقسیم کار، بهتر است برنامه های مشترکی تعریف کنید که بهتان لذت با هم بودن را یادآوری کند.

علاقمندی های مشترک را پیدا کنید و براساس شان هر شب ساعتی را به انجام این فعالیت های دو نفره اختصاص دهید. فیلم ببینید، بازی کنید یا حتی درباره اتفاقات طول روز حرف بزنید و طرف مقابلتان را هم تشویق به حرف زدن کنید. نگذارید کار شما را از هم دور کند.
 
به اختلاف‌هایتان وقت بدهید
اگر زوجی قرار است برای مدت طولانی کنار هم به خوبی زندگی کنند، باید برخی مراحل را طی کنند تا بتوانند رابطه را بازسازی و از آسیب‌هایی که از لحاظ عاطفی و روانی ممکن است بینشان ایجاد شود، پیشگیری کنند. گاهی وقت‌ها خستگی‌ها و استرس‌های شغلی باعث می‌شوند زوج‌ها زمانی را برای حل تعارض‌هایشان اختصاص ندهند. درنتیجه تعارض‌ها پیچیده و مزمن می‌شوند که پس از آن باید منتظر طلاق عاطفی بین زوج‌ها باشیم.

مراقب فرسودگی باشید
هر قدر بخواهید تقسیم کار عادلانه بکنید و فهرست بنویسید و چک لیست بسازد، باز هم اغلب زن ها با وجود اینکه دوش به دوش مرد خانه کار می کنند (ولو با دریافتی مالی کمتر)، خودشان را مسئول بخش قابل توجهی از کارها و وظایف خانه داری می دانند. این نگاه به طور عرفی در جامعه وجود دارد و به تبعش، زن ها سهم بیشتری از پخت و پز و رفت و روب و ... در منزل را برعهده می گیرند. در نتیجه خانم بعد از اتمام کار بیرون، تازه شیفت دوم کاریش (آن هم به صورت فشرده) شروع می شود و به قول رویارویی «کاغذ بی خط». «باید سه مرتبه بشوره و بسابه و بپزه. تو می تونی سه دفعه پشت سر هم بگی می شورم و می سابم و می پزم؟».
 
اول بشناسید، بعد حل کنید
برای پیشگیری از این اتفاقات باید مراقبت‌های لازم را انجام داد. اولین گام برای مراقبت علامت‌شناسی است و دومین بحث مراقبت، گذاشتن یک وقت کافی برای حل تعارضات است. طبیعتا پایه حل تعارض‌ها، داشتن مهارت‌های ارتباطی است که برای به دست آوردن این مهارت نیاز دارید آموزش لازم داشته باشید.
 
به این سوالات پاسخ بدهید؟
اگر می‌خواهید از تمام این رخداد‌ها پیشگیری کنید، ملزم هستید که برای روابط عاطفی‌تان وقت بگذارید. اولین شرط پیشگیری از آسیب‌های نظام خانواده، این است که از وضعیت روابط خودمان مراقبت کنیم، اما سوالاتی که ممکن است در ذهن هر زوجی به وجود آید. مثلا: آیا تعارضی وجود دارد که بین من و همسرم تکرار می‌شود و ما قادر به حل آن نیستیم؟/ آیا اختلاف‌هایی بین ما وجود دارد که مسکوت مانده و بعد از مدتی خود را نشان خواهد داد؟/ آیا اخیرا روابط کلامی و فیزیکی ما کاهش پیدا کرده است؟/ آیا شکایت‌های ریز یا به اصطلاح عامیانه غر زدن در رابطه ما جاری شده است؟

اگر به اکثر این سوالات پاسخ مثبت داده‌اید پس باید بدانید تمام این رخداد‌ها در رابطه شما در حال شکل‌گیری است و دیگر مثل گذشته دلتان برای همسرتان تنگ نمی‌شود و مثل قدیم اشتیاق زیادی برای دیدنش ندارید. در نتیجه تلاشی هم نمی‌کنید که با او حرف بزنید. همه این علائم و نشانه‌ها بیانگر این هستند که یک آسیب جدی خانواده شما را تهدید می‌کند.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:عروس ها و دامادهای شاغل و عاشق,, ] [ 14:46 ] [ zahir ] [ ]
حاملگی‌های پرخطر

حاملگی‌های پرخطر

 

زایمان زودرس,عفونت ادراری در زنان باردار

عفونت ادراری در زنان باردار، یکی از گرفتاری های مهمی است که اگر بموقع درمان نشود می تواند به زایمان زودرس، سقط جنین، کاهش رشد و کم خونی در زن حامله منجر شود.

بارداری و سیگار
بارداری تجربه شیرین و در عین حال دشواری برای هر زنی محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، ساختار فیزیولوژیک بدن را دگرگون می‌کند.

تهوع، استفراغ، سردرد، احساس کسالت و خستگی از عوارض بسیار شایع و معمول است که در تعداد کثیری از زنان باردار مشاهده می شود و تقریبا بی خطر بوده و با استراحت، تغییر غذا و آموزش های ساده برطرف می شوند؛ اما بارداری فرآیندی خاص، حساس و پیچیده است که همیشه بخوبی و خوشی پیش نمی رود و مشکلاتی پدید می آید که شرایط را برای مادر و جنین داخل شکم دشوار می کند.

هدف از این مطلب، دادن آگاهی لازم و علائم هشداری است تا بخصوص مادرانی که برای بار اول حاملگی را تجربه می کنند، از آنها اطلاع کافی داشته باشند و از آن نهراسند؛ چرا که با علم و دانش فعلی بارداری های پرخطر قابل کنترل است.

سن کمتر از 18 و بیش از 35 سال مادر، ابتلا به یکی از بیماری های زمینه ای مانند قلبی و عروقی، دیابت، صرع، کلیوی و اعتیاد به سیگار و الکل، سابقه سقط و مرده زایی، اضافه یا کاهش وزن زیاد، مشکلات در بارداری های قبلی و ده ها عامل دیگر می تواند بارداری را با مشکل روبه رو کند. اینها مواردی است که باید پیش از اقدام به بارداری با یک مشاوره از ابتدا شناسایی شده و در صدد رفع یا کنترل آن برآییم.

البته جلسات مشاوره پیش از بارداری همیشه چاره ساز نیست، زیرا برخی خانم ها کاملا در سلامت به سر می برند و به طور ناگهانی دچار عوارض بارداری می شوند.

هر گونه خونریزی هشداردهنده است
یکی از مشکلاتی که خانم باردار ممکن است با آن مواجه شود، خونریزی در طول بارداری است. این خونریزی ممکن است در سه ماهه اول، دوم یا سوم اتفاق بیفتد.

بعضی از زنان عادت ماهانه شان به تاخیر می افتد و به طور ناگهانی دچار خونریزی واژینال می شوند. این می تواند نشانه سقط باشد.

بیشتر جنین هایی که اختلالات کروموزومی دارند، در سه ماهه اول خود به خود دفع می شوند.

وجود آ یو دی در رحم، سابقه سقط قبلی، سن بالای 35 سال، ابتلا به عفونت ها، دیابت کنترل نشده، فیبروم رحمی و مصرف الکل و سیگار هم از مواردی است که موجب سقط می شود.


اگر خونریزی در سه ماهه دوم بارداری رخ دهد، علت ممکن است به اشکال در آناتومی رحم یا دهانه رحم مربوط باشد. علل انعقادی و ایمنی هم در سه ماهه دوم مطرح است.

سونوگرافی از رحم در این موارد بسیار کمک کننده است. حاملگی خارج رحمی (لانه گزینی در لوله رحم، روی تخمدان ها یا در محفظه شکمی) هم باعث خونریزی می شود.

این نوع حاملگی خطرناک است و می تواند باعث پاره شدن لوله رحمی، خونریزی شدید و حتی مرگ شود.

سابقه عفونت های لگنی، بیماری های لوله ای، نازایی و استفاده از روش های باروری آزمایشگاهی، احتمال حاملگی خارج رحمی را بالا می برد. بنابراین تاخیر در قاعدگی باید جدی گرفته شود.

کنده شدن جفت نیز سبب خونریزی در سه ماهه دوم  می شود.
ضربه به شکم، فشار خون بالا، کوتاهی بند ناف جنین، مصرف کوکائین به کنده شدن جفت کمک می کند.

جفت سر راهی نیز باعث خونریزی در سه ماهه سوم بارداری می شود.
اگر پره اکلامپسی به اکلامپسی تبدیل شود، تشنج و حتی خطر مرگ را هم در پی خواهد داشت

مسمومیت در بارداری (پره اکلامپسی) یک مورد اورژانسی است
تعدادی از زنان باردار دچار مسمومیت حاملگی می شوند. مسمومیت حاملگی به معنای بالا رفتن فشار خون بعد از هفته 20 بارداری به همراه دفع پروتئین از ادرار است.

 

خانم های بیشتر از 35 سال، دارای سابقه بیماری های کلیوی و قلبی، مبتلا به دیابت، حاملگی چند قلویی و پره اکلامپسی در بارداری قبلی، بیشتر دچار مسمومیت بارداری می شوند.

پره اکلامپسی در ابتدا چندان شدید نیست و با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می شود. ولی این بیماری بسیار خطرناک است.

علاوه بر این علائم، زنان مبتلا ممکن است نشانه های دیگری مانند افزایش وزن غیرطبیعی، سردرد های شدید و درد در ناحیه فوقانی شکم داشته باشند که موارد اورژانسی بوده و هر چه سریع تر بیمار باید در بیمارستان بستری و درمان آغاز شود.

اگر پره اکلامپسی به اکلامپسی تبدیل شود، تشنج و حتی خطر مرگ را هم در پی خواهد داشت.

مشکلات مقاومت در برابر انسولین
مقاومت به انسولین در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. دیابت بارداری شایع است و در زنانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، بالای 35 سال هستند و در بارداری های قبلی، زایمانی با نوزاد درشت یا سابقه مرده زایی داشته اند، بیشتر دیده می شود. زنان باردار در اولین مراجعه و در هفته های 24 تا 28 باید غربالگری شوند.  

این روش کمک زیادی به پزشک برای تشخیص بموقع دیابت و کنترل آن می کند.

 

مهم ترین اصل در کنترل دیابت رژیم غذایی مناسب است. مادران باردار باید افزایش وزنی مناسب در این دوره داشته باشند.

ورزش های ساده و سبک مفید است و از ورزش هایی که طی آن به تنه و اندام تحتانی فشار وارد می شود، باید خودداری کرد.

زنانی که بیماری زمینه ای یا سابقه مرده زایی دارند، حتما لازم است تحت بررسی های خاص سلامت جنین قرار بگیرند.

عفونت های ادراری
عفونت ادراری در زنان باردار، یکی از گرفتاری های مهمی است که اگر بموقع درمان نشود می تواند به زایمان زودرس، سقط جنین، کاهش رشد و کم خونی در زن حامله منجر شود.

 

بیماری با نشانه هایی مانند سوزش و تکرر ادرار، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب و لرز و قطع ادرار بروز می کند.

گاهی با یک بار درمان دارویی بیماری ریشه کن می شود؛ ولی در برخی خانم های باردار، بیماری عودکننده است و لازم می شود درمان دارویی تا پایان بارداری ادامه یابد.

عفونت های ادراری باید بسرعت ریشه کن شوند، زیرا احتمال گسترش میکروب به دستگاه ادراری فوقانی یعنی کلیه ها وجود دارد. همه خانم ها با دیدن علامت های فوق باید با یک پزشک مشاوره کنند.

سردرد های تنشی
سردرد در یک زن باردار غیرعادی محسوب نمی شود. نوعی از آن به سردرد تنشی معروف است که هر روز می تواند وجود داشته باشد. سردرد های میگرنی هم شایع است.

اما اگر سردرد جدید و شدیدی در بارداری ظاهر شود که با تب، استفراغ، تشنج و تغییرات سطح هوشیاری همراه باشد یا سردردی که با زور زدن، عطسه و سرفه شدت یابد یا باعث اختلال در خواب شود، احتمال می رود عامل زمینه ای دیگری وجود داشته باشد که نیازمند پیگیری است.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:حاملگی‌های,پرخطر,حاملگی‌های پرخطر, ] [ 14:44 ] [ zahir ] [ ]
کمک‌های اولیه در مواجهه با اسیدپاشی 2

کمک‌های اولیه در مواجهه با اسیدپاشی


به گزارش شهدای ایران؛ وبلاگ تارنمای یک نجاتگر نوشت: این روزها هرجا که محفلی باشد چه در رسانه‌ها و چه در جمع‌های خودمونی صحبت‌هایی از ‏اسید و اسید پاشی و حواشی آن به گوش می‌رسد‎.‎‏ از فاجعه‌ای که مثل بمب در جهان بازتاب ‏داشت‎!

البته بمبی رسانه‌ای و باز هم در این میان بودند افرادی که به دنبال سودجویی و ایجاد شکاف ‏و تفرقه در بین مردم بودند؛ از بدنام کردن اسلام  تا جنجال‌های رسانه‌ای! القای فضای نا ‏امنی در کشور‎!‎‏ اینجا تهران هست همه چیز امن و امان است‎.‎اصفهان هم امن و امان است‎.

در این میان عده‌ای از مردم در فضای مجازی به دنبال آموزشی تخصصی در خصوص امداد ‏و نجات از این آسیب هستند‎. در واقع تنها نکته‌ای که در زمان برخورد اسید با پوست بدن خیلی مهم و قابل تأکید است فقط ‏و فقط استفاده از آب با حجم زیاد و فشار مطلوب است‎.

در مواجهه با اسید و اسید پاشی چه کنیم؟‎

در صورت مواجهه با اسیدپاشی ابتدا از ایمنی خود مطمئن شوید و بعد به کمک قربانی بروید‎.

‎ ‎پیش از هر کاری، سریعاً آمبولانس خبر کنید و تا زمان رسیدن آن به محل حادثه مراحل ‏بعدی را بدقت دنبال کنید‎.

هرچه سریع‌تر روی بخش‌هایی از بدن که اسید به آن ریخته، آب بریزید؛ اگر آب به دمای ‏محیط رسیده و ولرم باشد بهتر است‎.‎‏ ‏‎

بلافاصله از دیگران کمک بخواهید‎.

ریختن مداوم آب (ولرم) بر روی نواحی سوخته مهم‌ترین راه کمک است. این کار حداقل نیم ‏ساعت ادامه دهید‎.

دقت کنید که ریختن آب بر روی صورت طوری نباشد که تنفس را مختل کند‎.

اگر مطمئن هستید که با اسید تماس پیدا نمی‌کنید سعی کنید لباس، جواهر و ساعت قربانی را ‏در حالی که به آب ریختن ادامه می‌‌دهید خارج کنید‎.

لباس را بعد از خیس کردن در بیاورید و اگر لباس به بدن چسبیده از این کار منصرف شوید‎.

از استفاده از یخ، روغن، انواع کرم یا مواد دیگر پرهیز کند‎.

از پتو و حوله و دیگر پوشش‌های پرزدار استفاده نکنید؛ مناسب‌ترین پوشش گاز استریل است‎.

به نواحی آسیب دیده دست نزنید و آن را دستکاری نکنید‎

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:کمک‌های اولیه در مواجهه با اسیدپاشی,مواجهه,اسیدپاشی,مواجهه, ] [ 14:37 ] [ zahir ] [ ]
تصویر نگاری متهم احتمالی اسيدپاشی/ متهم در همه جا با چهره باز ديده نشده است

تصویر نگاری متهم احتمالی اسيدپاشی/ متهم در همه جا با چهره باز ديده نشده است

فرمانده ناجا در باره انتشار تصويري از متهم احتمالي اسيدپاشي تصريح کرد: با مشخصاتي که قربانيان و يا آنهايي که در معرض تهديد قرار گرفته بودند، از متهم تصويري ترسيم و تصوير نگاري کرده و آن را بررسي مي کنيم. اين عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ‌ هستند و ما فعلا نمي‌توانيم در اين خصوص مطلبي را قطعي اعلام کنيم چرا که متهم در همه جا با چهره باز ديده نشده است و ما تمام سرنخ‌ها را دنبال مي‌کنيم و اميدواريم به زودي به نتيجه برسيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم درحاشيه همايش پدافند غيرعامل در جمع خبرنگاران درباره آخرين تحقيقات مرتبط با حوادث اسيد‌پاشي در اصفهان نيز گفت: همچنان در حال بررسي موضوع و سرنخ‌ها هستيم و هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم.

فرمانده نيروي انتظامي درباره دستگيري مظنوناني در رابطه با اين حادثه افزود: اگر کسي دستگير شود و اعتراف کند و ما در اين باره به قطعيت برسيم حتما به سرعت به رسانه‌ها و افکار عمومي اطلاع رساني مي کنيم؛ ممکن است از هر کسي به موجب‌ ظن و گمان تحقيقاتي انجام شود اما به معناي اين نيست که اين افراد عامل اسيدپاشي هستند.

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سوال ديگري درباره وقوع اسيدپاشي در شهرهاي ديگر از جمله تهران گفت: ما در هيچ شهر ديگري چنين حادثه‌اي نداشتيم، در تهران نيز يک نفر اقدام به تهديداتي در اين رابطه کرده بود که دستگير شد. متأسفانه افرادي با انگيزه شوخي، ماجراجويي، آزار و اذيت و آب به آسياب دشمن ريختن، خيال مي ‌کنند که مي‌توانند فضاي ناامني را در کشور ايجاد کنند.

اين مقام ارشد انتظامي ادامه داد: ما حتي در اصفهان حادثه‌اي داشتيم که خانمي ادعا کرده بود مورد اسيد‌پاشي قرار گرفته، اما پس از تحقيقات از وي مشخص شد، مايع شوينده توسط اين فرد به روي خودش ريخته شده اما اين خانم براي جلب نظر ديگران و هياهو راه انداختن ادعاي اسيدپاشي کرده بود. اين مسئله آنقدر پيچيده نيست که با انجام دادن دو سه حادثه در اصفهان کل مردم احساس ناامني کنند.

 
 
افراد آنلاین (174)
admin

احمدي‌مقدم گفت: ما در اصفهان فضا را تحت کنترل خود داريم تا حادثه ديگري اتفاق نيفتد و با قوت نيز به دنبال کشف مسئله هستيم اما منتظريم تا پرونده به پايان خود برسد.

وي در پاسخ به سئوال ديگري درباره برخي آب‌پاشي‌ها در تهران که به قصد آزار و اذيت انجام مي‌شود نيز گفت: اين مسئله نيز در قالب همان بحث قرار مي‌گيرد که برخي با ايجاد هياهو به دنبال ايجاد ناامني در جامعه هستند.

فرمانده ناجا در خصوص فراخوان تجمعات در واکنش به اسيدپاشي در اصفهان نيز گفت: هر تجمعي بايد با مجوز قانوني باشد و پليس به هيچ وجه اجازه تجمع غيرقانوني را نمي‌دهد البته تمام اين تلاش‌ها منشاء واحد دارد که به دنبال ترويج فضاي ناامني در کشور هستند. خوشبختانه هيچکدام از اين فراخوان‌ها با اقبال چنداني روبرو نشده است.

فرمانده ناجا درباره انتشار تصويري از متهم احتمالي اسيدپاشي، تصريح کرد: با مشخصاتي که قربانيان و  يا آنهايي که در معرض تهديد قرار گرفته بودند، از متهم تصويري ترسيم و تصوير نگاري کرده و آن را بررسي مي کنيم. اين عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ‌ هستند و ما فعلا نمي‌توانيم در اين خصوص مطلبي را قطعي اعلام کنيم چرا که متهم در همه جا با چهره باز ديده نشده است و ما تمام سرنخ‌ها را دنبال مي‌کنيم و اميدواريم به زودي به نتيجه برسيم.

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سئوال ديگري در رابطه با تلاش براي ايجاد ناامني در مناطق شرقي کشور نيز گفت: ما چيز جديدي در آنجا نداريم و حرف ها همان حرفهاي گذشته است. در اعترافات گروهک ريگي ديديد که به کدام سازمان‌ها و دستگاه‌هاي خارجي متصل هستند و ماموريت مي‌گيرند، گروه جيش‌الظلم نيز بازسازي شده همان گروهک سابق است و تلاش دشمن اين است که فضا را به سمتي ببرد که کشور ايران را که در منطقه امن است ناامن جلوه دهد، زيرا جمهوري اسلامي ايران مورد حسد است و نمي‌خواهند اين شرايط ادامه پيدا کند لذا اقدامات کوچکي را اين گروه در مناطق مرزي انجام مي‌دهند که با بزرگنمايي زياد روبرو مي‌شود.

فرمانده نيروي انتظامي در خصوص تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي و تأخير برگزاري آن نيز گفت: جلسه اين گروه قرار بود تشکيل شود اما ظاهرا به دليل عدم آمادگي دستور کار، لغو شد اما کارگروه‌هاي اين شورا و دبيرخانه در حال فعاليت هستند و حتي يکي از سران قوا نيز مي‌تواند به جاي رئيس‌جمهور آن را تشکيل دهد. 

وی درباره آخرين اقدامات صورت گرفته در ناجا در راستاي پدافند غيرعامل، اظهار داشت: خوشبختانه ما توانسته‌ايم ادبيات پدافند غيرعامل را در نيروي انتظامي در قالب فعاليت‌هاي خود بومي‌سازي کنيم براي مثال در پاسگاه‌هاي مرزي سعي کرديم بطوري غني سازي کنيم که در مواقع بحران کمترين آسيب به نيروها وارد شود.

 احمدی مقدم ادامه داد: اين پاسگاه‌ها بايد از نظر موقعيت، نقشه، مصالح و سيستم‌هاي هشدار‌دهنده ايمني در سطح بالايي باشند؛ همچنين در شهرها نيز اگر حوادث طبيعي و غيرطبيعي رخ داد نبايد کلانتري ما اولين جايي باشد که امداد‌خواه باشد، بايد شرايطي وجود داشته باشد که اگر بحراني به وجود آمد اين واحد بتواند توانمند بوده و اين مسئله به طور کامل متناسب با اولويت‌های ما عملياتي شده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: البته برنامه هاي پدافندي ما متناسب با اولويت ها است و در اين خصوص تهران را در اولويت قرار داده ايم؛ اگر سوخت و يا برق قطع شد يا زلزله‌اي اتفاق افتاد باید ابزارهايي وجود داشته باشد که بتوانيم آمادگي خود را تضمين کنيم، لذا برنامه مفصلي انجام شده است البته همه اينها در ابتداي راه قرار دارد.

احمدي‌مقدم تأکيد کرد: در حوزه سايبري و ايمن‌سازي سامانه‌هاي وسيعي که در اختيار داريم و ايمني‌سازي در مقابل هکر‌ها و مشکلاتي که در سازمان‌ها به وجود خواهد آمد، تضمين بخش سوخت و انرژي دستگاه‌ها و حوزه‌هاي مختلف ديگر که شامل 50 عنوان مي‌شود و در نيروي انتظامي اقداماتي صورت گرفته شده است و يا در ابتداي راه قرار داريم؛ پدافند غيرعامل خوشبختانه امروز به متن فعاليت‌هاي ما وارد شده است و گستره مطلوبي در کشور پيدا کرده است.

انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی

انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی

 

رابطه جنسی دهانی,ایدز,انتقال ایدز در رابطه جنسی دهانی

انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی
رابطه جنسی رایج ترین راه سرایت ایدز در جهان است و امکان سرایت از مرد به زن و زن به مرد در رابطه جنسی وجود دارد که البته به عواملی از جمله مرحله ای از بیماری که فرد مبتلا در آن به سر می برد هم بستگی دارد. یعنی با ١٠ برابر شدن بار ویروس در خون افراد احتمال سرایت حدودا دو و نیم برابر می شود.


آیا اچ‌آی‌وی از طریق آمیزش دهانی منتقل می شود؟
بلی، البته خطرش به مراتب کمتر از آمیزش واژینال و یا مقعدی است. آمیزش دهانی را در دو حالت باید توضیح دهیم:
حالت اول : فاعل مرد باشد یعنی مردی آلت جنسی خود را وارد دهان طرف مقابل بکند:
اچ‌آی‌وی در بسیاری از مایعات بدن وجود دارد از جمله مایع مترشحه از غدد کوپر که مایعی بیرنگ و لزج است و هنگام لذت جنسی در لوله پیشابراه مرد ترشح می شود. (در کتب احکام به آن مذی می گویند) بدین لحاظ آمیزش دهانی بدون انزال هم می تواند برای فرد مفعول خطرناک باشد. در هر حال کارهای زیر را می توان برای کاهش احتمال سرایت اچ آی وی در این نوع از آمیزش دهانی انجام داد:
١- استفاده از کاندوم
٢- پرهیز از انزال داخل دهان
٣- پرهیز از خشونت، فشار زیاد و اجبار در آمیزش جنسی
٤- پرهیز از گاز زدن آلت مرد
٥- پرهیز از آمیزش دهانی در کسانی که ارتوز و پروتز دهانی دارند
٦- پرهیز از آمیزش دهانی در مواقع عفونت لثه یا زخم های دهانی یا روی آلت مرد

 

حالت دوم : کسی با دهان یا زبان خود ناحیه تناسلی یک زن را تحریک کند:
اچ آی وی در مایعات ترشح شده از واژن در زن که نقش نرم کنندگی دارند وجود دارد بنابراین اگر کسی ناحیه تناسلی یک زن مبتلا را لیس بزند یا بمکد در معرض ویروس قرار می گیرد هرچند احتمالش کمتر از حالت قبل است مگر آن که در زمان خونروی ماهانه این کار را بکند. همچنین زنی که این عمل رویش انجام می شود احتمال آن  که ویروس از دهان طرف مقابل به او سرایت کند بسیار کم است (مگر خونریزی یا زخمهای واضح در دهان فرد عامل باشد)

مهارتهای لازم در رابطه جنسی

مهارتهای لازم در رابطه جنسی

 

رابطه جنسی,رابطه زناشویی,مسائل جنسی

مهارتهای لازم در رابطه جنسی

در رابطه با مهارت های لازم در رابطه جنسی کارهایی که به شما پیشنهاد می شود، عجیب و غریب نیستند و نمی خواهیم بگوییم که باید بر جاذبه غلبه کنید، همه چیز صرفا به سکس ارتباط پیدا نمی کند، و فقط باید کاری کنید تا احساس نزدیکی بیشتری نسبت به همسرتان پیدا کنید.

 

برنامه ریزی برای رابطه جنسی
راز موفقیت زوج های خوشبخت در این نیست که هر روز هفته با هم رابطه جنسی دارند. در حقیقت بر طبق گفته های دکتر “تسینا” نویسنده کتاب “هم ازدواج کنیم هم آزاد باشیم” زوج های موفق بر اساس یک برنامه زمانی مشخص رابطه جنسی دارند. از سوی دیگر عدم برقراری این نوع رابطه در دراز مدت نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که روابط جنسی، نزدیکی دو طرف را تقویت کرده و به آن ژرفا می بخشد. “تسینا” اظهار می دارد “افرادی که از برقراری رابطه جنسی با یکدیگر خودداری می کنند، میان خود فاصله بسیار زیادی را به وجود می آورند و پس از چندی افراد غریبه در نظرشان بیش از شریک فعلی زندگی شان جذاب جلوه می کنند.” همچنین دفعات منظم سکس برای آقایون اهمیت فراوانی دارد.


دکتر لورا برمن، مدیر مرکز برمن در شیکاگو اظهار می دارد: “یکی از راههایی که می تواند دو نفر را نزدیک به هم نگه دارد این است که آن دو از نظر جنسی به هم نزدیک باشند. تنها راه رسیدن به نزدیکی و صمیمیت نیز همین مورد است.” زمانی که مرد به تعداد دفعات منظم با همسر خود رابطه جنسی نداشته باشد، او حس رمانتیک بودن خود را از دست می دهد؛ پس از اندکی خانم نیز شور و حرارت جنسی خود را از دست می دهد و به همین منوال یک دور تسلسل به وجود می آورد.” از سوی دیگر بد نیست که اجازه دهید یکی دو هفته بدون وجود سکس سپری شود، در حقیقت تعداد زیادی از زوج های موفق، یک بار در هفته این کار را انجام می دهند.نکته کلیدی این است که هر دو از این یک بار نهایت لذت را ببرند.


خارج از تخت هم یکدیگر را نوازش کنید
یکی دیگر از دلایل موفقیت و خوشبختی برخی از زوج ها این است که گاه و بی گاه بدون اینکه هیچ دلیل خاصی وجود داشته باشد، یکدیگر را در آغوش می کشند، پاهایشان را به هم می زنند و برای مراحل اصلی تر خودشان را بیشتر آماده می کنند. دکتر “بری مک کارتی” رواندرمانگر و نویسنده کتاب “آرزوی خوشبختی” اینچنین مینویسد: ” لمس کردن 5 مرحله مختلف دارد؛ یک زوج موفق باید حداقل 4 مرحله از آن را انجام دهد. بسیاری از زوج ها تنها دو نوع ارتباط لمسی دارند: یا هیچ چیز یا مقاربت، و زمانیکه این چنین باشد معمولا “هیچ چیز” بیشتر تکرار می شود.” زمانی که یکدیگر را می بوسید یا پشت هم را می مالید، می توانید به راحتی اگر تمایلی به ادامه ارتباط نداشته باشید، آنرا متوقف کنید.

 

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که با هم قرار بگذارید که اگر تمایلی به انجام آن ندارید دست های یکدیگر را بگیرید و فشار دهید. به این ترتیب رابطه شما طبیعی تر به نظر می رسد، چرا که یک نوع لمس کردن همراه می شود با نوع دیگر و می توانید تا آنجا که علاقه دارید به آن ادامه دهید. اگر بتوانید در طول روز از نظر فیزیکی با هم ارتباط برقرار کنید برای معاشقه اصلی آماده تر خواهید شد، همچنین با احتساب به این عمل در طول شب هایی که استرس دارید و یا خسته هستید (و یا هر دو) نزدیکی و صمیمیتتان را از دست نمیدهید.

 

در مورد رابطه جنسی خطاها را فراموش کنید و ببخشید
شاید رابطه جنسی همواره خوشی های دیوانه کننده به شما ندهد، اما زوج هایی که این کار را انجام می دهند از مزایای احساسی و عاطفی آن بهرمند می شوند. چرا؟ شما در طول دوره های سخت زندگی همچنان دوشادوش یکدیگر می ایستید و این امر سبب می شود تا عشق شما تا ابد جاودانه شود.

 

چه معاشقه اصلی را انجام دهید، چه فقط یکدیگر را در آغوش گرفته و نوازش کنید، شکاف ها و فواصل موجود به خودی خود ناپدید می شوند. اگر همسر خود را گاه و بی گاه در آغوش بگیرید و بدن او را لمس کنید او متوجه می شود که اگر چه ممکن است در مورد موضوع خاصی با هم، هم عقیده نباشید اما عشق مسئله دیگری است، همواره جای خود را دارد و این جر و بحث ها دلیلی برای کاهش دوست داشتن نیستند. این مطلب می تواند به طور کلی دیدگاه شما و شوهرتان را نسبت به زندگی تغییر دهد.


جینی، 32 ساله در بروکلین یک نویسنده است، او هم به نوبه خود به این نتیجه رسیده است: “سابقا من و بیل مشاجرات تمام نشدنی بر سر مسائل کوچک و بی ارزش با هم داشتیم، به جایی رسیده بودیم که هر دو خسته شده بودیم، به همین دلیل قرار گذاشتیم که اگر دفعه آینده بر سر مسائل جزئی نزاع در گرفت، همدیگر را ببوسیم و همه چیز را تمام شده فرض کنیم، ما هیچ وقت تصور نمی کردیم که یک کار کوچک بتواند تمام مشکلات زندگی ما را حل کند. اما بعد از اینکه این تکنیک را امتحان کردیم به این نتیجه رسیدیم که در آغوش گرفتن و بوسیدن خیلی راحت تر از جلسات طولانی بحث و گفتگو میتواند مشکلاتمان را حل کند.”

 

هیچ گاه برای مجازات از برقراری رابطه جنسی خودداری نکنید
اخطار: “نشان دادن خشم و عصبانیت با خودداری از برقرای رابطه جنسی، زندگی شما را به نابودی می کشاند.” چرا: نه تنها محبت و دوستی را از بین می برد، بلکه اگر زوجین در جنگ قدرت ها از سکس به عنوان برگ برنده استفاده کنند، تنفر بسیار زیادی به وجو می آید و پس از مدتی دیگر هیچ یک از طرفین هیچ گونه تمایلی به برقراری رابطه جنسی با دیگری از خود نشان نمی دهد. بنابراین دفعه آینده که از همسر خود ناراحت شدید به جای غلط خوردن و دور شدن در او در تخت خواب، همه چیز را با گفتگو روشن کنید و در این راه از رابطه جنسی مایه نگذارید.


به دنبال رابطه هالیوودی نباشید و انتظار زیاد نداشته باشید
همه ما می توانیم آنرا تصور کنیم: شمع های روشن و تابان، ملافه های سفید رنگ 1000 پارچه، معاشقه تحریک آمیز، رضایت شهوانی. در دنیای واقعی در اکثر موارد این اتفاق ها صورت نمی پذیرد. و زوج هایی که به دنبال خوشبختی هستند، هیچ گاه وقت خود را با این چیزها تلف نمی کنند. اگر شما صاحب دو فرزند هستید، دو نوع شغل مختلف دارید و این نوع سکس را ماهی یکبار انجام می دهید، باید گفت که کارتان عالی است. چقدر عالی است؟ در میان زوج های موفق تقریبا چیزی بیشتر از 15% از معاشقه ها برای یکی یا هر دو نفر، در نهایت لذت بخش نخواهد بود.


شاید این کار را با عجله انجام می دهند، از نظر فیزیکی راحت نیستند، و یا در آخر نمی توانند به حس رضایت دست پیدا کنند. همسرانی که از خود مطمئن هستند، می توانند به راحتی با این مسئله کنار بیایند، و اصلا تصور نمی کنند که حتما یک مشکل خاصی باید وجود داشته باشد، بلکه طرفی که خسته ات و یا حال مناسبی ندارد به راحتی به فرد مقابل می گوید: “من خسته هستم و امشب نمی توانم؛ تو راحت باش و کار خودت را انجام بده.”


گاهی “رابطه جنسی ویژه” داشته باشید
در سالگردهای که دارید یک روز را نیز باید اختصاص دهید به “سالگرد رابطه جنسی.” البته لازم نیست این کار را فقط به همین یک روز محدود کنید؛ اگر بتوانید در طول سال چند روز دیگر را نیز به همین منوال طی کنید، کار فوق العاده انجام داده و به زندگی مشترکتان کمک بی حد و حصری نموده اید. برخی خانواده ها از روی تبنلی و یا هر چیز دیگر ترجیح می دهند چنین نوع معاشقه ای را از زندگی خود حذف کنند.


پوشیدن یک لباس خواب جدید به جای پیجامه های کهنه و نخ نما آنقدر ها هم که فکر می کنید، مشکل نیست. به همسر خود بگویید که هنوز هم به این موارد اهمیت می دهید. همانطور که می دانید تغییر ذائقه یک اصول کلیدی در موفقیت زندگی مشترک به شمار می رود. یکی از تحقیقات اخیر گویای این مطلب است که حس رضایت جنسی نشات گرفته از پر حرارت بودن طرفین در نظر دیگری است. یک فضای رمانتیک ایجاد کنید، و شور و هیجان لازم را به وجود آورید. بر روی ملافه های نو بخوابید (یا در خانه یا در هتل)، موقعیت های جدید را امتحان کنید، و هر کار دیگری که لازم است تا شما را از نظر ذهنی و جسمی تحریک کند، انجام دهید تا احساس کنید به وجود هم معتاد هستید.


اگر می خواهید تا هورمون های شوهر خود تا آخرین حد ممکن ترشح شود یک قرار غیر منتظره برای او تعیین کنید و کارهای جدید را امتحان کنید. “امی” 30 ساله از “سانتا برما” که به تازگی زندگی مشترک خود را شروع کرده این چنین می گوید: “زمانی که احساس می کنم به اظهار عشق و علاقه نیاز دارم یک ادرس اینترنتی جدید برای خودم درست می کنم و نام آنرا چیزی می گذارم که برای همسرم آشنا باشد و آنرا پاک نکند. در این نامه فقط محل و ساعت را ذکر می کنم. زمانی که او در محل مورد نظر حاضر شد او را به جای دیگری می برم تا باز هم در شک و تردید باقی بماند. او می گوید زمانی که من این کار ها را انجام میدهم همسرم دیوانه و شیفته من می شود.”

 

حرکات نهایی در رابطه جنسی
4 کلمه: ارتباط چشمی در اوج لذت “این لحظه آنقدر بی نظیر است که اگر بتوانید آنرا با شریک زندگیتان تقسیم کنید، صمیمیت موجود بین شما دو نفر دو چندان خواهد شد. البته شواهد گویای این مطلب هستند که حتی زوج هایی که در روابط طولانی مدت هستند باز هم نمی تواند این حرکت را به درستی انجام دهند. “کریستی” 31 ساله ساکن “نیو جرسی” معتقد است که باز نگه داشتن چشم ها در طول برقراری رابطه جنسی شما را شهوت انگیز تر نشان می دهد. او می گوید: “من زمانی که متوجه می شوم همسرم در حال نگاه کردن به من است، احساس آرامش پیدا می کنم و فکر می کنم به اندازه کافی جذاب هستم. این امر سبب می شود که با روی بازتری از او استقبال کنم.”


باید بدانید هر چیز جای خود دارد
یکی دیگر از مشکلات، تغییر مسیر است. باید بدانید چطور می توانید از مبحث پرداخت صورتحساب ها و قبوض بیرون بیایید و به مسائل جنسی بپردازید. زوج های موفق راههای بی شماری را برای فراموش کردن روزمرگی های زندگی می دانند. چگونه؟ به عنوان مثال آنها به طور مختصر و مفید به هم می گویند “بیا با هم معاشقه کنیم”، ممکن است شوهرتان پس از اینکه بچه ها به خواب رفتند بر روی مبل راحتی دراز کشیده باشد و شما را هم دعوت کند تا در کنار او بنشیند، یا شما شروع به نوازش کردن او کنید، یا خیلی راحت بگویید: امشب تلویزیون برنامه جالبی نداره، چطوری وقتمان را بگذرانیم؟”


با هم بازی و شوخی کنید
مطمئنا در مواقع ضروری زوج های موفق کاملا جدی ظاهر می شوند، اما خنده و شوخی گاه گاهی ضرورت پیدا می کند. این شوخی ها می توانند پیش زمینه خوبی برای شروع معاشقه محسوب شوند. دکتر “تنیسا” معتقد است که با هم خندیدن میتواند نشانه خوبی از صمیمیت باشد، این امر نشان می دهد که شما دو نفر به راحتی می توانید با هم ارتباط برقرا کنید و یکدیگر را درک می کنید.

 

در حقیقت یکی دیگر از راههای نمایش ناز و عشوه همین مسخره بازی ها و شوخی هاست. “امیلیا” 31 ساله به همراه همسرش “جف” 32 ساله، ساکن نیویورک از ردو بدل کردن کارت های تبریک واقعا لذت می برند. امیلی می گوید: “هر دوی ما احساساتی هستیم. اولین بار جف در روز ولنتاین برای من یک کارت بسیار بزرگ همراه با گل های سرخ خریداری کرد. از آن پس ما همیشه یگدیگر را با کارت های عجیب و غریب سوپرایز می کنیم.”

 

رابطه جنسی هیچ گاه راه گشای تمام مشکلات نیست. همه چیز سکس نیست اما زمانی که نتوانید با موفقیت از پس آن برایید مشکلاتی در سایر زمینه های زندگی برایتان ایجاد می شود که حل آنها بدون رنج و مشقت نخواهد بود. زوج هایی که از نظر جنسی به هم وابسته هستند با هم مهربانتر برخورد می کنند، به آسانی از اشتباهات یکدیگر می گذرند، رمانتیک تر هستند، کمتر تنها و ناراحت می مانند، و درگیری چندانی با هم ندارند. این اتصال میتواند برای همیشه آنها را با موفقیت و خوشبختی کامل در کنار هم متصل نگه دارد. آنقدر بی نظیر است که اگر آنرا با شریک زندگی خود تقسیم کنید، صمیمیت موجود بین شما دو نفر دو چندان خواهد شد.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:مهارتهای لازم در رابطه جنسی,مهارتهای لازم در رابطه,جنسی, ] [ 14:25 ] [ zahir ] [ ]
گشاد شدن رگهای مغز

گشاد شدن رگهای مغز

 

علائم آنوریسم مغزی,عوارض آنوریسم مغزی

سردرد ناسی از پارگی آئورتآنوریسم مغز در اثر نازک شدن دیواره شریان ها ایجاد می شود.  آنوریسم اغلب در شاخه های شریان ها تشکیل می شود زیرا آن قسمت از رگ ضعیف تر است. تعدادی از عوامل می تواند به ضعف در دیواره عروق کمک کنند و سبب افزایش خطر ابتلا به آنوریسم مغزی شود. آنوریسم مغزی در بزرگسالان بیشتر از کودکان و در زنان شایع تر از مردان می باشد. آنوریسم مغز اغلب پس از پاره شدن و تبدیل شدن به یک اورژانس پزشکی شناسایی می شود.

 

با این حال، آنوریسم مغزی ممکن است در آزمون های تصویربرداری سر، برای شرایط دیگر شناسایی شود. اگر نتایج آزمایش نشان می دهد که یک آنوریسم مغزی دارید شما باید در مورد آن با یک متخصص مغز و اعصاب و یا جراح مغز و اعصاب مشورت کنید.

 

آنوریسم مغزی چیست؟
یک آنوریسم مغز، ضعف در دیواره یک سرخرگ است که خون مغز را تامین می کند. همانطور که خون از طریق رگ های خونی ضعیف عبور می کند فشار خون باعث یک منطقه کوچک متورم بیرون زده مانند یک بادکنک می شود.
آنوریسم می تواند در هر کدام از رگ های خونی در هر نقطه از بدن ایجاد شود اما دو محل رایج تر آنها در آئورت شکمی ( شریان انتقال دهنده خون از قلب به بقیه بدن ) و دیگری در شریان مغز می باشد در اغلب موارد، آنوریسم مغزی باعث عوارضی نمی شود و نادیده انگاشته می شود در موارد نادر، پارگی آنوریسم مغزی، سبب آزاد شدن خون در جمجمه و سکته مغزی  رخ می دهد. بسته به شدت خونریزی، منجر به صدمه در مغز یا مرگ می شود.


آنوریسم مغز: برآمدگی و یا بالونی در یک رگ خونی در مغز است. اغلب مانند یک توت حلق آویز در یک ساقه به نظر می رسد. آنوریسم مغز می تواند نشت یا پاره شوند و سبب خونریزی داخل مغز ( سکته هموراژیک ) شود. در اکثر موارد آنوریسم پاره شده مغزی در فضای بین مغز و بافت های نازک پوشش مغز رخ می دهد. این نوع از سکته هموراژیک است خونریزی زیر عنکبوتیه نامیده می شود. آنوریسم پاره شده به سرعت تبدیل به تهدید کننده حیات و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. بیشترآنوریسم های مغز پاره نشده سبب مشکلات سلامت و یا علائم می شود. چنین آنوریسم هایی اغلب در حین انجام آزمایش برای شرایط دیگر، شناسایی می شوند. درمان آنوریسم پاره نشده مغز ممکن است مناسب باشد و در برخی موارد ممکن است از پارگی در آینده جلوگیری کند.


علائم آنوریسم مغزی پاره شده
سردرد شدید ناگهانی، نشانه های کلیدی از آنوریسم پاره شده است. این سردرد اغلب بدترین سردردی است که تاکنون تجربه کرده اید. سردرد شدید، تاری دید، تغییر در بیان و درد گردن بسته به محلی که در مغز آسیب دیده دارد.


علائم و نشانه های آنوریسم پاره شده به طور معمول عبارتند از:
سردرد بسیار شدید ناگهانی
تهوع و استفراغ
سفتی گردن
تاری دید یا دوبینی
حساسیت به نور
تشنج
افتادگی پلک
از دست دادن هوشیاری
سردرگمی
نشت آنوریسم مغزی

 

در برخی موارد، آنوریسم ممکن است مقدار کمی از خون نشت کند. این نشت ممکن است تنها باعث سردرد بسیار شدید ناگهانی شود.

 

علائم آنوریسم مغزی,عوارض آنوریسم مغزی

 
آنوریسم مغزی پاره نشده
آنوریسم پاره نشده مغز مخصوصاً اگر کوچک باشد ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد با این حال، آنوریسم بزرگ پاره نشده ممکن است به بافت های مغز و اعصاب فشار وارد کند و احتمالا باعث:
درد در بالا و پشت چشم
ایجاد مردمک گشاد
تغییر در بینایی و یا دوبینی
بی حسی، ضعف یا فلج یک طرف صورت
افتادگی پلک


مواردی که باید به دنبال توجه پزشکی فوری باشید
اگر سردرد بسیار شدید ناگهانی دارید.
اگر کسی به طور ناگهانی، شکایت از یک سردرد شدید و یا یک تشنج دارد.


ریسک فاکتورها و علل آنوریسم مغزی

برخی از این عوامل خطر در طول زمان ایجاد و برخی هنگام تولد وجود دارند.
عوامل خطر در طول زمان عبارتند از :سن بالا، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، سخت شدن سرخرگها ( تصلب شرایین )، سوء مصرف مواد، به خصوص استفاده از کوکائین، ضربه به سر، مصرف زیاد الکل، عفونت مطمئن خون و سطح پایین استروژن پس از یائسگی

 

عوامل خطر در زمان تولد عبارتند از :
اختلالات بافت همبند به ارث رسیده مانند سندرم اهلرزدانلوس که سبب تضعیف عروق خونی می شود.
بیماری کلیه پلی کیستیک، بیماری ارثی است که منجر به کیسه های پر از مایع در کلیه و معمولا فشار خون را افزایش می دهد.
آئورت باریک غیر طبیعی ( کوارکتاسیون آئورت )، رگ خونی بزرگ که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بدن هدایت می کند.
ناهنجاری های شریانی وریدی مغزی (AVM  مغز )، یک ارتباط غیر طبیعی بین سرخرگ ها و سیاهرگ ها در مغز است که سبب قطع جریان طبیعی خون بین آنها می شود.
داشتن سابقه خانوادگی آنوریسم مغزی، به خصوص یکی از بستگان درجه اول، مانند پدر، مادر، برادر یا خواهر


عوارض آنوریسم مغزی
هنگامی که یک پارگی آنوریسم مغزی رخ دهد خونریزی معمولا تنها چند ثانیه طول می کشد و خون می تواند باعث آسیب مستقیم به سلول های اطراف آن شود خونریزی می تواند سبب صدمه و یا کشتن سلول های دیگر شود. همچنین می تواند فشار داخل جمجمه را افزایش دهد.
اگر فشار بیش از حد بالا رود جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز ممکن است در نقطه ای شکسته شده و سبب از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

 

علائم آنوریسم مغزی,عوارض آنوریسم مغزی

 

عوارض پس از پارگی آنوریسم عبارتند از:
خونریزیش - آنوریسم که بترکد و یا به بیرون درز کند در معرض خطر خونریزیش و می تواند باعث آسیب بیشتر به سلول های مغزی شود.


وازواسپاسم - پس از پارگی آنوریسم مغز، عروق خونی در مغز شما ممکن است بطور نامنظم باریک شوند ( وازواسپاسم ) این حالت می تواند جریان خون به سلول های مغزی را محدود کند ( سکته مغزی ایسکمیک ) و موجب آسیب و از دست دادن سلول ها شود.


هیدروسفالی - هنگام پارگی آنوریسم، خونریزی در فضای بین مغز و بافت ( خونریزی زیر عنکبوتیه ) رخ می دهد اغلب این مورد می تواند گردش خون مایع اطراف مغز و نخاع ( مایع مغزی نخاعی ) را مسدود کند.


این بیماری می تواند سبب افزایش مایع مغزی نخاعی شده که فشار روی مغز را افزایش می دهد و می تواند سبب آسیب بافت و ( هیدروسفالی ) شود.


هیپوناترمی - خونریزی زیر عنکبوتیه از یک آنوریسم پاره شده مغزی، می تواند تعادل سدیم در خون را به هم بزند. این ممکن است باعث صدمه به هیپوتالاموس، منطقه ای در نزدیکی قاعده مغز شود. کاهش سطح سدیم خون ( هیپوناترمی ) می تواند سبب تورم سلولهای مغزی و آسیب دائمی شود.


تست های تشخیص آنوریسم مغزی
اگر شما به طور ناگهانی، سردرد شدید و یا نشانه های دیگر مربوط به آنوریسم پاره شده دارید شما یک آزمون و یا مجموعه ای از تست برای تعیین خونریزی در فضای بین مغز و بافت های اطراف آن (خونریزی زیر عنکبوتیه) و سکته مغزی انجام دهید.
اگر خونریزی رخ داده است پس از آن تیم مراقبت های اضطراری علت آنوریسم پاره شده را تعیین خواهد کرد.
اگر علایم یک آنوریسم پاره نشده مغز مانند درد پشت چشم، تغییر در بینایی و فلج در یک طرف صورت باشد نیاز به تست های تشخیصی است.


تست های تشخیصی عبارتند از:
توموگرافی کامپیوتری CT اسکن، معمولا اولین آزمایش برای تعیین خونریزی مغزی است.


آزمون مایع مغزی نخاعی - اگر خونریزی ساب آراکنوئید وجود دارد به احتمال زیاد گلبول های قرمز خون در مایع اطراف مغز و نخاع ( مایع مغزی نخاعی ) می باشد دکتر شما یک تست از مایع مغزی نخاعی سفارش می دهد وقتی شما نشانه های آنوریسم پاره شده دارید اما CT اسکن شواهدی از خونریزی نشان داده نشده باشد. در این روش به منظور گرفتن مایع مغزی نخاعی با یک سوزن از پشت، پونکسیون کمری انجام می شود.


تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( MRI ) با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق 2-D  و یا  3-D از مغز انجام می شود. نوعی از MRI ( آنژیوگرافی MRI  ) که جزئیات شریان ها را ارزیابی می کند ممکن است محل آنوریسم پاره شده را تشخیص دهد.


آنژیوگرام مغزی -  این روش آنژیوگرام مغزی نامیده می شود دکتر شما یک لوله نازک، انعطاف پذیر ( کاتتر ) را به داخل شریان های بزرگ معمولا در کشاله ران  یا بازو وارد کرده  و از قلب عبور و از طریق کاتتر، رنگ های خاصی به سرخرگ های درون مغز تزریق و به شریان ها در سراسر مغز می رسد.


مجموعه ای از تصاویر اشعه X - که می تواند اطلاعات در مورد شرایط شریان ها و محل آنوریسم پاره شده را نشان دهد این آزمون تهاجمی تر از دیگر تست ها است و معمولا زمانی استفاده می شود که دیگر تست های تشخیصی اطلاعات کافی را فراهم نمی کند.

 

درمان آنوریسم مغزی
دو گزینه درمان معمول برای آنوریسم پاره شده مغزی وجود دارد.
جراحی بستن کلیپ -  یک روش برای بستن آنوریسم است. جراح مغز و اعصاب یک بخش از جمجمه را برای دسترسی به آنوریسم و در واقع رگ خونی تغذیه آنوریسم را حذف می کند. سپس او یک کلیپ کوچک فلزی بر روی گردن آنوریسم برای متوقف کردن جریان خون قرار می دهد


حلقه های اندوواسکولار -  روش کمتر تهاجمی نسبت به جراحی کلیپ است. جراح یک لوله پلاستیکی توخالی (کاتتر) را به داخل سرخرگ معمولا در کشاله ران وارد و از آن طریق به آنوریسم می رسد و پس از آن با استفاده از یک سیم راهنما با فشار یک سیم پلاتین نرم را از طریق کاتتر به آنوریسم وارد می کنند. حلقه سیم داخل آنوریسم، باعث قطع جریان خون و سبب لخته خون می شود. این لخته شدن در اصل سبب مهر و موم کردن آنوریسم در عروق می شود.
هر دو روش مطرح شده دارای خطرات، به خصوص خونریزی و یا کاهش جریان خون به مغزمی شود. حلقه اندوواسکولار کمتر تهاجمی است و ممکن است در ابتدا ایمن تر باشد اما آن نیز بیشتر در معرض خطر خونریزی مجدد و ممکن است روش های اضافی تر لازم باشد.

 

علائم آنوریسم مغزی,عوارض آنوریسم مغزی

 
سایر درمان های آنوریسم پاره شده مغزی
دیگر درمان های آنوریسم پاره شده مغزی در کاهش علائم و مدیریت عوارض است.
ضد درد مانند استامینوفن (  تیلنول )، ممکن است در درمان سردرد استفاده می شود.
مسدود کننده های کانال کلسیم برای جلوگیری از وارد شدن کلسیم سلول های دیواره رگ های خونی است. این داروها ممکن است تنگی نامنظم عروق خونی ( وازواسپاسم ) را کاهش دهد که ممکن است عوارض آنوریسم پاره شده را کاهش دهد.


یکی از این داروها nimodipine (Nymalize) است که نشان داده شده است که با  کاهش جریان خون پس از خونریزی زیر عنکبوتیه از یک آنوریسم پاره شده، خطر تاخیر ابتلا به آسیب مغزی را کاهش داده است.


مداخلات به منظور پیشگیری از سکته مغزی از جریان خون ناکافی، از تزریق داخل وریدی دارویی به نام وازوپرسور، که برای غلبه بر مقاومت عروق خونی تنگ شده، فشار خون را افزایش می دهد.


یک مداخله جایگزین برای جلوگیری از سکته مغزی آنژیوپلاستی می باشد. در این روش، جراح با استفاده از یک کاتتر یک بادکنک کوچک را باد کرده و به یک رگ خونی تنگ در مغز گسترش می یابد. یک کاتتر نیز ممکن است برای ارائه یک دارو به نام گشادکننده عروق به مغز مورد استفاده قرار گیرد که باعث گسترش به رگ های خونی می شود.


داروهای ضد تشنج ممکن است برای درمان تشنج مربوط به آنوریسم پاره شده استفاده شود. این داروها عبارتند از levetiracetam (Keppra)، فنی توئین (دیلانتین، Phenytek، غیره)، والپروئیک اسید و غیره می باشد.
درمان توان بخشی - آسیب به مغز با خونریزی زیر عنکبوتیه ممکن است نیاز به  فعالیت فیزیکی، گفتار و کار درمانی و مهارت بازآموزی داشته باشد.

 


درمان آنوریسم پاره نشده مغز
جراحی کلیپ و یا حلقه اندوواسکولار را می توان برای بستن آنوریسم پاره نشده مغز و کمک به جلوگیری از پارگی آینده استفاده کرد. با این حال، در برخی از آنوریسم های پاره نشده، خطرات شناخته شده از این روش ممکن است سنگین تر  ازسود بالقوه آن ها باشد متخصص مغز و اعصاب، در همکاری با یک جراح مغز و اعصاب می تواند به شما در تعیین روش درمان کمک کند.

 

عواملی که در تعیین روش توصیه می شود عبارتند از:
اندازه، محل و ظاهر کلی از آنوریسم
سن شما و سلامت عمومی
سابقه خانوادگی آنوریسم پاره شده
شرایط مادرزادی که خطر آنوریسم پاره شده را افزایش می دهد
اگر شما دارای فشار خون بالا هستید با دکتر خود در مورد دارو برای مدیریت این وضعیت صحبت کنید. اگر شما یک آنوریسم مغزی دارید کنترل مناسب فشار خون ممکن است خطر پارگی را پایین آورد.
سیگار کشیدن ممکن است یک عامل خطر تشکیل، رشد و پارگی آنوریسم باشد لذا سیگار کشیدن ترک کنید.


پیشگیری از آنوریسم مغزی
بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آنوریسم و یا کاهش خطر ابتلا به آنوریسم در حال رشد و احتمالا پارگی، جلوگیری از فعالیت های است که می تواند به رگ های خونی آسیب برساند، مانند:
سیگار کشیدن
داشتن رژیم غذایی با چربی بالا
ورزش نامنظم
داشتن اضافه وزن یا چاق  

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:گشاد,شدن,رگهای,مغز,گشاد شدن رگهای مغز, رگ,های, ] [ 14:21 ] [ zahir ] [ ]
چگونه از شر سینوزیت خلاص شوید؟

چگونه از شر سینوزیت خلاص شوید؟

 

سینوزیت, درمان سینوزیت, سینوس‌

 سینوزیت بیماری شایع و آزاردهنده‌ای است و چه بسا بسیاری از مردم گرفتار آن هستند و خیلی از آنها نیز به غلط تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا شده‌اند، زیرا تعداد زیادی از مردم ما سردرد را پیامد اصلی سینوزیت می‌دانند؛ اما سینوزیت نشانه‌های دیگری غیر از سردرد دارد. امروزه درمان‌های مختلفی برای این بیماری ارائه می‌شود که کیفیت زندگی بیماران را ارتقا می‌دهد و تا حد زیادی بیماری را درمان یا علائم را کنترل می‌کند.

 

سینوزیت از دو کلمه سینوس و یت گرفته شده است. سینوس‌ها حفره‌هایی توخالی در استخوان‌های جمجمه و صورت ما هستند و یت به معنای التهاب است.

 

در این بیماری، مخاطی که سطح سینوس‌ها را می‌پوشاند دچار التهاب می‌شود و بیماری‌ای به نام سینوزیت اتفاق می‌افتد. این حفره‌های توخالی از طریق سوراخ‌هایی به بینی راه پیدا می‌کند. التهاب و تورم سینوس‌ها مجاری را تنگ‌تر کرده و مانع از خروج ترشحات بینی به خارج شده و تخلیه با مشکل روبه‌رو می‌شود و فرد نیز احساس ناراحتی زیادی می‌کند.

 

سینوزیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود؛ نوع حاد کمتر از یک ماه و نوع مزمن بیش از سه ماه طول می‌کشد.

 

سینوزیت حاد
اغلب بیماران به نوع حاد مبتلا هستند. شاید هر یک از ما دست‌کم یک بار در طول زندگی این بیماری را تجربه کنیم. بروز سینوزیت حاد در اغلب اوقات علت ویروسی دارد که ویروس سرما خوردگی در آن دخیل است.

 

بیماران علائم زیادی را ذکر می‌کنند؛ از جمله گرفتگی و انسداد بینی. احساس فشار در دندان‌ها و درد، خروج ترشحات غلیظ به رنگ زرد یا سبز از بینی،سرفه، سردرد، بوی بد تنفس، احساس کوفتگی و خستگی مفرط، کم‌شنوایی و احساس پری در گوش و کاهش حس بویایی از نشانه‌های بارز این بیماری است. شروع بیماری تا بهبود آن حدود هفت الی ده روز است، ولی گاه مدت بیماری به درازا می‌کشد یا بیماران دچار علائم دیگر از قبیل تب، تاری دید، تنگی نفس و... می‌شوند که حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

 

درمان سینوزیت حاد
درمان این گروه از بیماران چندان دشوار نیست. اغلب مواقع درمان‌های ساده‌ای مانند تجویز مسکن، ضدالتهاب‌ها و قطره‌های بینی (این قطره‌ها نباید به طور مداوم مصرف شود و استفاده از آنها باید محدود و با نظر پزشک باشد) و آنتی‌بیوتیک‌ ـ در صورت بودن عامل عفونی ـ کفایت می‌کند. شست‌وشوی مرتب سینوس‌ها نیز کمک‌کننده است.

 

فواید شست‌وشو با سرم
شست‌وشوی بینی با سرم یا آب نمک باعث پاکسازی ترشحات آلوده و مواد محرک از بینی می‌شود. به علاوه، شست‌وشو در مرطوب‌سازی سینوس‌ها و مجاری بینی نیز موثر است و مطالعات نقش آن را در بهبود کارکرد سلول‌های پاکسازی‌ کننده بینی نشان داده‌ است.

 

برای شست‌وشو می‌توان از یک سرنگ 30 سی‌سی یا بطری‌های پلاستیکی قابل فشرده‌شدن یا ظرف‌های مخصوص شست‌وشوی بینی که بی شباهت به قوری نیست، استفاده کرد. در صورت استفاده از سرنگ باید هر دو تا سه هفته آن را با یک سرنگ جدید جایگزین کرد تا باعث انتقال آلودگی و عفونت نشود. برای تهیه محلول شست‌وشو در منزل می‌توان یک تا یک و نیم قاشق چایخوری پر از نمک خالص را به حدود یک لیتر آب جوشیده خنک‌شده اضافه کرد. می‌توانید به این محلول یک قاشق چایخوری بیکربنات (بیکینگ پودر) هم اضافه نمود.

محلول تهیه شده در منزل یا سرم شست‌وشو باید در دمای اتاق نگهداری شود.

 

این محلول‌ها حداکثر تا یک هفته قابل استفاده است و پس از آن باید دور ریخته شود. دست‌کم دو بار شست‌وشو در روز ضروری است. در صورتی که بیمار همزمان از سایر داروهای بینی مثل اسپری استفاده می‌کند، شست‌وشو باید حتما پیش از استفاده از دارو انجام شود، زیرا وقتی دارو روی مخاط تمیز اسپری شود تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. مقدار مایع لازم برای شست‌وشو را باید داخل یک کاسه کوچک ریخت، زیرا سرنگ استفاده‌ شده نباید هیچ‌وقت با ظرف اصلی محلول شست‌وشو یا سرم تماس پیدا کند. می‌توان برای گرم‌کردن سرم از مایکروفر استفاده کرد، اما باید مواظب بود محلول شست‌وشو داغ نشود.

 

برای شست‌وشو، سر خود را روی سینک دستشویی خم کنید و مایع را به داخل بینی بریزید. دقت کنید در این حالت جهت جریان مایع باید به سمت پشت بینی باشد، نه رو به بالا. بلعیدن غیرارادی اندکی از مایع شست‌وشو اشکالی ندارد. احساس سوزش جزئی در دفعات اول استفاده از محلول شست‌وشو طبیعی است.

 

سینوزیت مزمن
همان‌طور که از نامش پیداست، سینوزیت مزمن بیماری‌ای است که مدت زمان بیشتری برای بهبود طول می‌کشد. این زمان بیش از سه ماه است. علل آن متنوع‌تر و درمان نیز دشوارتر است. علائم آن شباهت زیادی به نوع حاد دارد و عمده بیماران از گرفتگی بینی و عدم تنفس از راه مجاری بینی و نداشتن حس بویایی، درد، خستگی، کسالت، بی‌حوصلگی و جمع‌شدن ترشحات پشت حلق و بینی شکایت می‌کنند.

 

در سینوزیت مزمن سه عارضه مهم مشاهده می‌شود: بیمارانی که پولیپ ندارند، بیمارانی که در حفره بینی پولیپی وجود دارد و دسته آخر که در اثر حساسیت به مواد آلرژن مانند مواد شیمیایی، دود سیگار، آلاینده‌ها و مواد حشره‌کش، کپک و... دچار سینوزیت مزمن می‌شوند.

 

در بیمارانی که پولیپ ندارند و سینوزیت طول کشیده دارند، عواملی مانند عفونت‌ها و مواد آلرژن موجب پیدایش بیماری می‌شود، اما در انواع پولیپ‌دار، پولیپ حتما باید توسط جراحی خارج شود.

 

درمان سینوزیت مزمن
در سینوزیت مزمن اغلب اوقات وجود یک عامل خارجی دیده می‌شود. پس باید این عامل خارجی برداشته شود. ابتدا برای بررسی از مجاری و حفره‌ها یک سی‌تی‌اسکن از سینوس درخواست می‌کنیم.

 

راه دیگر تشخیصی که بسیار هم دقیق است، آندوسکوپی از مجاری است که در آن توسط دوربین بافت مخاطی و حفره‌ها به دقت بررسی می‌شود. این تصاویر اطلاعات خوبی به پزشک می‌دهد. در بیمارانی که دچار حساسیت به مواد آلرژن هستند، عامل ایجاد آلرژی باید حذف شود. اسپری بینی به شکل محدود و شست‌وشوی روزانه نیز کمک‌کننده است.

 

پرهیز غذایی و دارویی
طبیعی است افراد مبتلا به سینوزیت و آلرژی باید از مواد غذایی تحریک‌کننده و از خوردن داروهایی مانند آسپیرین پرهیز کنند.

 

کدام گروه از بیماران باید جراحی شوند؟
وجود پولیپ‌های مسدودکننده و انحراف تیغه بینی باید توسط جراحی ترمیم شود. تا وقتی این عوامل وجود دارد، درمان سینوزیت از طریق دارو یا سایر درمان‌ها بی‌نتیجه است و حتی بعد از جراحی، بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن لازم است توصیه‌های پزشک را گوش دهند و حتی ممکن است مدتی طولانی به درمان دارویی نیاز داشته باشند.

 

هر سردردی سینوزیت نیست
اگرچه بسیاری از پزشکان و بیماران سینوزیت را علت سردردهای مزمن می‌دانند اما سینوزیت در موارد اندکی عامل اصلی بروز سردرد است.

 

در حقیقت، تعداد زیادی از این افراد دچار میگرن هستند. سردرد بیشتر در نوع حاد و همراه با تب و ترشح چرکی بینی دیده می‌شود. سردرد ناشی از سینوزیت معمولا به صورت یک درد مبهم یا احساس فشار حس می‌شود که بیشتر دوطرفه و در ناحیه دور چشم‌هاست. البته سینوزیت‌های یکطرفه ناشی از انحراف شدید تیغه بینی به یک سمت می‌تواند سردرد یک طرفه بدهد.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:چگونه از شر سینوزیت خلاص شوید؟,چگونه از شر,سینوزیت,خلاص,شوید؟, ] [ 14:17 ] [ zahir ] [ ]
آیا باید بلوغ دختران را به تاخیر بیندازیم

ا باید بلوغ دختران را به تاخیر بیندازیم

 

بلوغ دختران,علائم بلوغ دختران,به تاخیر انداختن بلوغ دختران

آیا باید بلوغ دختران را به تاخیر بیندازیم
در چند سال اخیر والدین، بخصوص مادران از این که دخترشان در ده تا دوازده سالگی دچار علائم بلوغ شده و عادت ماهیانه‌اش آغاز شود، نگران هستند.
آنان تصور می کنند در جامعه امروز یک دختر در این سن آمادگی وقوع چنین تغییراتی را ندارد. از طرفی داروهایی که در سال های اخیر برای توقف بلوغ به بازار آمده و متاسفانه بی رویه از سوی برخی همکاران استفاده می شود، موجب شده است آنان تقاضای روزافزونی را از همکاران فوق تخصص غدد برای ایجاد وقفه در بلوغ دلبندشان داشته باشند.

 

اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که در این موارد کار صحیح چیست؟
برای رسیدن به جواب باید چند موضوع را توضیح دهیم.

۱ ـ بلوغ چیست و به صورت طبیعی در دختران چه سنی شروع می شود؟
۲ ـ نشانه های بلوغ چیست؟
۳ ـ آیا توقف بلوغ با دارو عوارض دارد؟

بلوغ، مجموعه ای از فرآیندهای مغزی و هورمونی را شامل می شود که طی آن یک کودک دچار تغییرات جسمی و روحی می شود و به دوران نوجوانی پای می گذارد.در یک دختر طبیعی این تغییرات ممکن است در سن ۱۰ یا یازده سالگی شروع شود، ولی در برخی در هشت سالگی و در گروهی حتی تا سیزده سالگی این تغییرات آغاز می شود.


زمانی که شروع بلوغ قبل از هشت سالگی باشد به آن بلوغ زودرس می گوییم. در دختران معمولا اولین نشانه بلوغ بزرگ شدن پستان هاست که ابتدا به صورت یک برآمدگی کوچک خود را نشان می دهد. این اتفاق در نژاد ایرانی به طور متوسط در سن حدود ۱۰ تا ۱۰.۵ سالگی رخ می دهد و پس از آن رشد موهای زیر بغل و زهار شروع می شود.


وقوع اولین خونریزی ماهانه معمولا آخرین نشانه شروع بلوغ است که به طور متوسط دو سال بعد از شروع رشد پستان ها رخ می دهد و در نژاد ما حدود ۱۲.۵ سالگی رخ می دهد.
درباره رشد قدی که نگرانی مهم والدین است، نیز باید دانست یک تا دو سال بعد از شروع عادت ماهانه درجاتی از رشد قدی ادامه می یابد که البته در هر کودکی با دیگری متفاوت است و برای اطمینان می توان زیر نظر پزشک آن را بررسی کرد.


اکنون به سوال اصلی پاسخ می دهیم که آیا استفاده از آمپول های توقف بلوغ بی ضرر است؟
داروهایی که برای توقف بلوغ استفاده می شود با تاثیر روی مغز و هیپوفیز موجب توقف تولید هورمون هایی می شود که روند بلوغ را آغاز می کنند و ادامه می دهند. واضح است چنین داروهایی بی عارضه نبوده و ممکن است عوارض روحی یا جسمی مختلفی را ایجاد کند.


استفاده از این داروها برای دختری که قبل از هشت سالگی علائم بلوغ دارد ـ البته بعد از بررسی علل بلوغ زودرس ـ کاملا علمی است و عوارض احتمالی این داروها در مقابل اثر درمانی مفید آن قابل تحمل است، اما استفاده از این داروها در دختری که در سن یازده سالگی بلوغش شروع شده است و مثل بسیاری از هم سن و سالانش در حال گذراندن این دوران به شکل طبیعی و عادی است، صرفا به خاطر علاقه مادر یا پدر به تاخیر در بلوغ با توجه به عوارض اش قابل پذیرش نیست.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:آیا باید بلوغ دختران را به تاخیر بیندازیم,بلوغ,دختران,, ] [ 14:14 ] [ zahir ] [ ]
چگونه می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟

چگونه می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟


چگونه می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟

 

چرا فرزندان ما دچار ناآرامی و ناسازگاری، ناتوانی در ارتباط مؤثر  والدین و اطرافیان می‌شوند؟ چرا عده ای از نوجوانان در دام گروههای بزهکار و دام اعتیاد گرفتار شده و ذهن و زندگی خود را تباه می‌کنند؟ چرا برخی از دانش آموزان نوجوان ما افت تحصیلی، افسردگی، ناتوانی در استفاده صحیح از رسانه‌های مدرن نظیر اینترنت، ماهواره، موبایل و … رنجشان می‌دهد؟
 
پاسخ همه این چراها، یک جمله کوتاه است: دچار ضعف نفس یا احساس حقارت شده اند و راهکار مقابله با همه آسیب‌ها و آفت‌های مذکور فیزیک جمله کوتاه است: تقویت اعتماد بنفس.
 
در نوشتار حاضر و پی پاسخگویی به این سئوال هستیم. چگونه و از چه راههایی می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟
قبل از پرداختن به این مهم بجاست تعریف مجملی از اعتماد بنفس را با هم مرور کنیم:
 
تعریف اعتماد بنفس
 
اعتماد بنفس، همان ارزیابی مثبت از خود و یا خود ارزشمندی است. به عبارتی دیگر، اعتماد بنفس به معنای نگرش، ادراک و برداشتی است که شخصی از خود در حوزه‌های مختلف جنسی – سنی، خانوادگی، مذهبی، علمی، اقتصادی و اجتماعی دارد.خلاصه اینکه در مورد ویژگیهای شخصی و شخصیتی درک و نگرش مثبتی داشته باشد.
 
فرق اعتماد بنفس و غرور
 
کم نیستند کسانی که اعتماد بنفس و تکیه بر قابلیت‌ها و توانایی‌های خود و مفید دانستن خود در عرصه‌های مختلف زندگی را با تکبر و غرور و خودخواهی مترادف داشته و وجوه تمایز آنها را تشخیص نمی‌دهند لذا بجاست بطور اجمال تفاوت این دو را بدانیم.شخصی که اعتماد بنفس دارد همه دانسته‌های و توانایی‌های خود را نه از جانب خود که از جانب خدا دانسته و همه توانایی‌های مادی و غیرمادی خود را در بستر جلب رضایت خالق خود صرف می‌کند. هر چه بر قدرتش افزوده می‌شود بر تواضع و خداخواهی اش افزوده می‌شود. به خود و به دیگران عشق می‌ورزد.
نباید نسبت به جسم و جنسیت خود احساس بدی داشته باشد. اینکه پایین شهری با بالای شهری هستند. کارگر یا کشاورز و… هستند اینها نباید ملاک ارزش گذاری باشد. آنچه مهم است اصالت فرهنگی، تأکید بر اخلاق و اعتقادات می‌باشد
 
اما شخص خودخواه بدون تکیه و توکّل به خدا و بدون توجه به معیارهای دینی و اخلاقی براساس امیال و غرایز خود عمل نموده و ثروت و قدرت و زیبایی اش را در بستر ارضاء نیازهای خود به کار می‌گیرد. برای رسیدن به اهدافش حاضر به شکستن و خُرد کردن شخصیت دیگران و زیر پا گذاشتن خواست دیگران است.
 
اعتماد بنفس و خودخواهی در یکجا جمع نمی‌شوند. اساساً شخصی که دچار ضعف نفس می‌شود یا مغرور و متکبر می‌شود و یا در گرداب خود کم بینی و احساس حقارت گرفتار می‌شود. در هر دو صورت در دام معصیت و گناه فرو می‌افتد.
 
 نشانه‌ها و علائم رشد نایافتگی و ضعف نفس
از کجا می‌توان به ضعف نفس خود و دیگران پی برد؟ خصوصیات رفتاری و روانی افرادی که دچار عدم اعتماد بنفس هستند از این قرار است:
 
** وابستگی به دیگران و عدم استقلال در تصمیم گیرید
** عدم مراجعه به مشاور، خودسر عمل کردن – انسان خردمند و رشد یافته از تخصص و توان عقلی و علمی دیگران در عرصه‌های مختلف زندگی بهره می‌گیرد
** همه چیز را برای خودش می‌خواهد و خودمحوری و عدم توجه به خواست دیگران
** مسئولیت ناپذیری از دیگر خصوصیات افرادی است که دچار ضعف نفس شده اند. بیشتر شبیه افراد عقب مانده کارهایش را دیگران انجام می‌دهند.
** عدم میانه روی و اعتدال – مثل بچه‌های ۲، ۳ ساله، یا بشدت می‌خندند و یا بشدت می‌گیرند. همواره دچار افراط و تفریط اند.
** غریزه و نه عقیده را معیار سنجش و تعیین امور دانستن.
** خودنما و خودآرا بودن، و نظر دیگران در طرز پوشش و آراستگی و معیشت را بر نظر عالمان و عاقلان و عارفان ترجیح دادن – کم نیستند افرادی که در خلوت و خانه و خانواده چهره ای عبوس و کلامی خشن و رفتاری آزاردهنده علیه زن و فرزندان دارند امّا در بیرون از منزل رفتاری مهربان و اجتماعی و مسئولیت پذیر دارند.
 
آثار و عوارض ضعف نفس
خود را ارزشمند ندانستن و احساس حقارت پیامدهای بسیار تلخ و آزار دهنده ای دارد که فهرست و تبیین آنها خود کتابی مستقل و مفصل خواهد شد. لذا جهت اختصار، چند نمونه محوری را مرور کنیم:
** وقت و عمر را نه طلا که کمتر از حلبی دانستن – کسی که خود را ارزشمند نداند و زندگی را در خوردن و خوابیدن و تولیدمثل محدود نماید – از عمر،  این ارزشمندترین نعمت و موهبت الهی بهره ای جز گذران روز و شب بهره ای نمی‌گیرد. عمر را مثل زباله می‌سوزاند. کودکان و نوجوانانی که عمر خود را با ارزش ندانند به راحتی در دام گروههای فاسد خیابانی و گرداب اعتیاد و بیکاری فرو می‌غلتند.
اگر فرزندان ما بیاموزند که در برابر انتقاد دیگران احساس حقارت نکنند، بلکه آنرا همچون هدیه ای گرانبها بپذیرند همواره احساس ارزشمندی و مفید بودن خواهند بود
** تسلیم پذیری – در مقابل دعوت کنندگان به بیهودگی و ولنگاری و مدگرایی و خودنمایی و خودآرایی، کمترین مقاومت و اراده ای از خود نشان نمی‌دهند. بردگانی رام و مطیع خواهند بود.
** افسردگی و احساس پوچی و گوشه گیری و لذت نبردن از زندگی
** افت تحصیلی
** تحقیر دیگران – انسان‌های حقیر، به منظور سرپوش گذاشتن بر حقارت خود دیگران را نیز حقیر می شمارند.
** اضطراب و استرس در مجالس و مجامع مختلف و ناتوانی در ایجاد تعاملی سالم و هدفمند با اطرافیان
** عدم توانایی در استفاده از رسانه‌های مدرن، کودکان و نوجوانانی که احساس حقارت کنند. نه مثل پروانه که بر روی خوبی‌ها و زیبایی‌ها می‌نشیند، که همچون مگس بر روی آلودگیها و عفونت‌های رسانه‌ها مدرن (ماهواره – اینترنت – موبایل – فیلم‌ها و نشریات) می‌نشیند و بدیها را جلب و جذب می‌کنند.
 
عوامل ارزیابی مفید از خود
چه عواملی موجب می‌شود که فرزندان ما احساس، اعتماد بنفس و خود ارزشمندی بنمایند؟
تحقیقات و داده‌های پژوهش‌های رواشناختی نشان می‌دهد همه ما بویژه کودکان و نوجوانان بوسیله ۵ عامل مهم به سکوی بلند اعتماد بنفس می‌رسند و می‌رسیم:
 
الف- واکنش دیگران :  ارزشی که دیگران به فرزندان ما قائل می‌شوند تأثیر بسیار شگرفی را در خود ارزشمندی آنان دارد. اینکه دیگران بویژه والدین، معلمان و دوستان فرزندان را با چه القاب و صفاتی می‌خوانند: با هوش، با محبت، مسئولیت پذیر و با نشاط و… آنان (فرزندان) نیز خود را با همان صفات خواهند پنداشت.
 
ب- تجربیات همراه با موفقیت یا شکست:  نیز نقش بسیار مهمی در چگونگی ارزیابی فرزندان از قابلیت‌ها و توانایی‌های خود خواهد داشت، کودکان و نوجوانان با کسب موفقیت‌ها، احساس خود ارزشمندی بالایی خواهند داشت.
 
ج- تعریف از موفقیت و شکست: چه خوب گفته اند که واژه شکست را از فرهنگنامه خانوادگی بردارید و به جای آن نتیجه و تجربه را بنویسید. به عبارتی هر به اصطلاح شکست و ناکامی اگر توأم با کسب تجربه و گرفتن عبرت همراه باشد دیگر شکست نیست. تجربه و عبرت است.
ارتباط اجتماعی خوب با دیگران باعث تقویت اعتماد بنفس فرزندان و این نیز باعث ارتباط اجتماعی مطلوب با دیگران می‌شود و این دور سازنده ادامه می‌یابد
 
د- نحوه ی برخورد با انتقاد گران و باز خورد افعال خود: اگر فرزندان ما بیاموزند که در برابر انتقاد دیگران احساس حقارت نکنند، بلکه آنرا همچون هدیه ای گرانبها بپذیرند همواره احساس ارزشمندی و مفید بودن خواهند بود.
هـ – همانند سازی : کودکان و نوجوانان بشدت تحت تأثیر الگوهای قابل دسترس بوده و اگر الگوهای آنان از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشند. در فرآیند همانند سازی خود نیز به مقام بالای اعتماد بنفس خواهند رسید.
 
 
توصیه‌های عملی در فرآیند تقویت اعتماد بنفس  فرزندان
 
** آشنا نمودن با احکام و معارف دینی :  از همان آغاز تولد با انتخاب نام نیک و تأمین نیازهای عاطفی، جسمی  فرزندان و خواندن اذان و اقامه در گوش راست و چپ آنان اولین پایه‌های توحید و تقویت اعتماد بنفس در فرزندان را طراحی کنید. خود شما (والدین) الگویی عملی در حوزه دینداری باشید.
 
** ارتباط و معاشرت با افراد متدین و با فرهنگ و رشد یافته:  تأثیر فوق العاده ای در تقویت اعتماد بنفس فرزندان ما دارد. امام علی(ع) فرموده است: به اندازه تقوای افراد با آنان برادری و مراوده داشته باشید. طبع انسان دزد است خوبی‌ها و بدیها را از دیگران می‌رباید و از آن خود می‌کند. بدیهی است والدین و معاشران هر صفت و شخصیتی داشته باشند در روح و روان فرزندان تأثیرگذار خواهند بود. لذا اولاً خود والدین باید دارای اعتماد بنفس لازم باشند ثانیاً با کسانی معاشرت کنند که از کرامت نفس بالایی برخوردار باشند.
** از همه مهمتر والدین باید خود از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشند:  تا بتوانند مدل و الگویی عینی و مورد علاقه و احترام فرزندان باشند. اگر فرزندان به والدین علاقه داشته باشند حتماً از آنها الگوبرداری می‌کنند. فراموش نکنید فرزندان موفق و دارای اعتماد بنفس والدینی موفق، متدین و آگاه دارند.
 
کسب مهارتهای رفتاری و گفتاری بدون مدل و الگو کاری بسیاری دشوار و گاهی غیرممکن می‌باشد. پس بیایید پیش از پرداختن به فرزندان به تقویت توانایی‌های اخلاقی و رفتاری خود بپردازیم، تا الگویی قابل اعتماد و احترام برای فرزندانمان باشیم.
** انجام وظایف و تکالیف شرعی:  احساس خوشایندی را در فرزندان ایجاد می‌کند لذا زمینه‌های انجام تکالیف شرعی را برای آنان فراهم کنید. و در این راه خود پیشرو باشید تا آنان پیرو باشند.
 
** ارتقاء سطح آگاهی و اطلاعات عمومی فرزندان در تقویت اعتماد بنفس آنان نقش بسیار مهم و مؤثری دارد:  لذا ایجاد فضا و فرصت مناسب برای علاقمندی آنان به مطالعه کتب مناسب بویژه در حوزه مسائل دینی و اخلاقی و داستان زندگی انسان‌های موفق را فراموش نکنید.
 
** تشویق کنید به دیگران در چارچوب شرع و عرف احترام بگذارند.
 
** به آنان مسئولیت بدهید:  (خرید نیازمندیهای منزل به آشپزی – خیاطی – شستن خودرو – آموزش کوچکترها بوسیله بزرگترها و…)
** وسایل مستقل برایش تهیه کنید – کمد لباس – سطل زباله – ساعت …
** به دوستانش احترام بگذارید.
ترشحات سفید و غلیظ واژن

ترشحات سفید و غلیظ واژن

 

علائم ترشحات طبیعی واژن,ترشحات غیر طبیعی واژن,علائم عفونت واژن

ترشحات سفید و غلیظ واژن
اگر دارای ترشح بی­رنگ و یا سفید هستید، طبیعی است، این موکوس به طور طبیعی از گردن رحم، که سرویکس نامیده می­شود، ترشح می­گردد. میزان ترشح واژینال در طول دوره قاعدگی تغییر می­کند(ترشحات قهوه­ای در پایان دوره پریود) و اغلب زنان باردار دچار ترشحات دوران بارداری می­گردند.
ترشح طبیعی بوی شدید یا رنگ ندارد. ممکن است احساس رطوبت و خیسی ناراحت­ کننده ای کنید، اما نباید هیچ خارش و یا آزردگی در اطراف واژنتان داشته باشید.


چگونه بفهمم که ترشحاتم غیر طبیعی است؟
هر تغییر ناگهانی در ترشحتان ممکن است نشان دهنده یک عفونت واژینال باشد. باید در مورد چگونگی  تغییرات طبیعی ترشحتات در طول دوره قاعدگی و این که چه ترشحی غیر طبیعی است، آگاهی داشته باشید. علایم هشداردهنده واضح عفونت عبارتند از:
- تغییر در رنگ یا قوام
- بوی بد ناگهانی
- ترشح زیاد غیرطبیعی
- علایم دیگر همراه با ترشح مثل خارش بیرونی واژن یا درد در لگن یا شکم
- خونریزی غیرمترقبه از واژن

اگر در مورد طبیعی بودن ترشحتان مطمئن نیستید و درباره آن نگران هستید، به پزشکتان مراجعه نمایید.

 

علل شایع ترشح غیرطبیعی
برای ترشح غیرطبیعی واژن علل زیادی وجود دارد، اما معمولاً نشانه یک عفونت است. عفونت اغلب به این علت است که چیزی مثل شستن داخل واژن، تعادل طبیعی باکتری یا قارچ را در واژنتان به هم ریخته است، و یا احتمالاً از طریق جنسی منتقل شده است.


شایع­ترین علل عبارتند از:
- برفک - یک عفونت قارچی که معمولاً بر واژن اثر می­گذارد
- واژینوز باکتریال - یک عفونت باکتریایی که بر واژن اثر می­گذارد
- تریکوموناس - یک عفونت منتقل­ شونده از راه جنسی که علت آن انگلی بسیار کوچک است
- گونوره یا کلامیدیا - از بیماری­های که توسط باکتری ایجاد می­­شود
- هرپس(تپخال) تناسلی - یک بیماری منتقل ­شونده از راه جنسی توسط ویروس هرپس سیمپلکس

 

راهنمای زیر ممکن است به شما در تشخیص علت ترشحتان کمک کند:

ترشح واژینال سفید یا آبکی با خارش شدید
اگر ترشحات شما رقیق و آبکی و یا غلیظ و سفید باشد(پنیری شکل)، ممکن است برفک داشته باشید. این عفونت قارچی شایع باعث خارش شدید و آزردگی در اطراف واژنتان می ­گردد. ترشح ممکن است کمی بوی مخمر داشته باشد، اما بوی شدیدی ندارد.
تقریباً همه زن­ها هر چند وقت یکبار دچار قارچ می­شوند که از طریق جنسی نیست. به سادگی با داروی ضد قارچ که از داروخانه­ ها تهیه می­شود درمان می­گردد.


ترشح سفید یا خاکستری با بوی ماهی
اگر ترشح واژینالتان خاکستری است یا به خصوص بعد از رابطه جنسی بوی ماهی می­دهد، ممکن است واژینوز باکتریال داشته باشید. واژینوز باکتریال یک عدم تعادل در باکتری­های نرمال است که در واژن شما یافت می­شود. معمولاً ایجاد خارش یا التهاب نمی­ کند.
مانند قارچ، واژینوز باکتریال خیلی شایع است و از رابطه جنسی نیست. به سادگی با آنتی بیوتیک درمان می­ شود. برای دستور دارو به پزشکتان مراجعه نمایید.


ترشح سبز، زرد یا کف­ آلود
تریکوموناس یک عفونت شایع منتقل ­شونده از راه جنسی است که توسط یک انگل خیلی ریز ایجاد می­شود. ممکن است ایجاد ترشح واژینال کف ­آلود، زرد یا سبز کند. ممکن است ترشح خیلی زیادی داشته باشید که احتمالاً بوی ناخوشایند ماهی هم می­دهد. علایم احتمالی دیگر، آزردگی، تورم و خارش در اطراف واژن و درد در حین ادرار کردن هستند.
تریکوموناس به سادگی با یک آنتی بیوتیک به نام مترونیدازول که پزشکتان برای شما تجویز می­کند درمان می­گردد.


ترشح غیرعادی با درد یا خونریزی
اگر ترشح واژینالتان غیرطبیعی است و در لگن یا حین ادرار درد دارید، یا بین قاعدگی­ها یا پس از رابطه جنسی خونریزی دارید، ممکن است به کلامیدیا یا گونوره که هر دو از بیماری­های منتقل­ شونده از راه جنسی هستند مبتلا شده باشید. گونوره ممکن است ترشحتان را سبز کند، اگرچه اغلب درد یا خونریزی بیشتر قابل توجه هستند. اگر هر یک از این علایم را دارید، هر چه سریع­تر برای درمان با آنتی بیوتیک، به پزشک یا کلینیک زنان مراجعه نمایید. گونوره یا کلامیدیای درمان نشده ممکن است به سمت بالا گسترش پیدا کند و منجر به بیماری التهابی لگن گردد، که یک عفونت جدی رحم و لوله های رحمی و تخمدانی ­است.


ترشح غیرطبیعی همراه با تاول در اطراف ناحیه تناسلی
هرپس ناحیه تناسلی ممکن است موجب تاول­های دردناک و قرمز، یا زخم­های اطراف ناحیه تناسلی و همچنین ترشح واژینال غیرطبیعی را گردد. سریع به پزشکتان یا کلینیک بیماری­ های زنان مراجعه کنید. ممکن است یک دوره قرص­های آنتی ­ویروس به شما پیشنهاد شود که تکثیر ویروس را متوقف خواهد کرد، اما علایم ممکن است دوباره عود کنند.


دختران جوان و خانم­ها پس از سن یائسگی
داشتن ترشح واژینال غیرطبیعی در دختران جوان قبل از رسیدن به سن بلوغ  غیرمعمول است. اگر این اتفاق بیافتد، باید یک پزشک را ببینند. ممکن است یک شیئی مثل تامپون را در داخل واژن جا گذاشته باشند.
ترشح غیرطبیعی در زنان مسن هم غیرعادی است. اگر به سن یائسگی رسیده­ اید و ناگهان متوجه ترشح واژینال غیرطبیعی شده ­اید، بلافاصله با پزشکتان برای رد سرطان سرویکس(دهانه رحم) یا آندومتر(مخاط رحم) مشورت کنید.

 

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:ترشحات سفید و غلیظ واژن,واژن,غلیظ,سفید,ترشحات, ] [ 14:9 ] [ zahir ] [ ]
توصیه های مهم در مواجهه با اسیدپاشی

توصیه های مهم در مواجهه با اسیدپاشی

 

کاهش آسیب های اسید, درمان سوختگی با اسید

اسیدپاشی یک روش ناهنجاری انتقام گیری است که معمولا برای انتقام جویی یا از بین بردن زیبایی یا چهره افراد مورد استفاده قرار می گیرد. سال ها بود این موضوع کم کم به دست فراموشی سپرده می‌شد اما در 4-5 سال اخیر مجددا در حال شیوع پیدا کردن است.

مساله ای که مطرح می شود این است مردم در زمان مواجه با اسیدپاشی چه کاری می توانند برای کاهش آسیب های آن انجام دهند؟ برای یک مصدوم اسیدپاشی در وهله اول باید چه کرد؟

 

از نظر پزشکی مردم و اطرافیانی که در صحنه اسیدپاشی قرار دارند می توانند نقش به سزایی در کاهش آسیب های این حادثه داشته باشند. ورود به موقع آنها می تواند در ترمیم و عدم ایجاد سوختگی های عمیق در بافت های فرد قربانی موثر باشد.

 

ترمیم بافت های فردی که دچار سوختگی حاد با اسید شده است مشروط به مراقبت های مناسب اولیه است که اگر به موقع انجام شود بدشکلی های پوست فرد کمتر خواهد شد و نیاز به جراحی های سنگین را برطرف خواهد کرد.

 

از ابتدا که فرد قربانی اسیدپاشی می شود چه تغییراتی در بدنش اتفاق می افتد؟
اسید از آنجا که از اسمش پیداست یک ماده شیمیایی غلیظ است. بعضی وقت ها این ماده واقعا اسید است و بعضی وقت‌ها قلیای خیلی شدید است. هر دو این موارد چه قلیایی شدید و چه اسید شدید، انهدام و از بین رفتن نسوج بدن را به همراه خواهد داشت. هنگامی که این مواد به بدن ریخته می شود، یک سوختگی عمیق شیمیایی در بدن ایجاد می کنند که تمام لایه های پوست و لایه های زیر پوست را می تواند درگیر کند و این شدت سوختگی بستگی به 3عامل دارد؛ غلظت مواد، مقدار مواد و زمانی که مواد شیمیایی در تماس با بدن قرار می گیرد.

 

یعنی در واقع این سه عامل به شدت ضایعات بدن وابسته است. آثار ناشی از تماس این مواد با بدن به صورت سوختگی های شیمیایی عمیق است. همانطور که می دانیم سوختگی انواع مختلف دارد یک مورد آن می تواند با بخار و حرارت یا مایعات باشد که اینها سوختگی حرارتی نام دارد و یک مورد دیگر می تواند سوختگی شیمیایی باشد که یکی از انواع آن همین اسید پاشی و یا سوختگی های ناشی از مواد اسیدی و قلیایی است.

 

با توجه به اینکه معمولا اسید و این مواد در قسمت های باز بدن مثل دست و صورت ریخته می شود معمولا تبعات بد و بعضا غیر قابل جبرانش در این نواحی به چشم می خورد و در قسمت هایی که پوشیده است چون لباس مانع از ورود و تماس این مواد با بدن می شود ممکن است آسیب کمتری ایجاد کند یا اصلا آسیبی نرساند و حداقل باشد، ولی صورت، دست ها، گردن و سر نواحی ای است که بیشتر دچار آسیب می شود و به دلیل اینکه در دید مردم است نتایج ناشی از این کار خیلی کریه تر می شود.

 

هنگامی که مردم در کوچه و خیابان با این قضیه روبه رو می شوند اولین کاری که می توانند برای فرد قربانی انجام دهند تا آثار مخرب اسید کمتر شود چیست؟
اسیدپاشی یا سوختگی های شیمیایی به هر نحو (در کارخانه ها یا آزمایشگاه‌ها) که باشد، یک اصول اولیه مراقبتی دارند که باید به آن توجه شود؛ کمک اولیه باید با توجه به همان سه مورد غلظت، مقدار و زمان مواد به این افراد انجام شود. در همه اینها اگر ما این 3 مورد را بگیریم طبیعتا ضایعاتی که می تواند خیلی وحشتناک باشد به حداقل می رسد و احتمال و قابلیت درمانی فرد قربانی بیشتر می شود.


طبیعتا اگر هر یک از آنها کم شود ضایعات کمتر می شود. بهترین کار این است که محل سوختگی با آب فراوان شسته شود تا از غلظت این مواد کاسته شده و حجم این مواد کاهش پیدا کند. آب مورد استفاده آب معمولی می تواند باشد و اگر در مراکز درمانی باشد که با سرم های مخصوص این شست و شو انجام می شود. قدم بعدی انتقال این افراد به اولین اورژانس و به خصوص مراکزی که درمان سوختگی آنجا وجود دارد است تا اقدامات اولیه روی این افراد انجام می شود.

 

وقتی فرد قربانی به مرکز درمانی منتقل می شود چه اقداماتی روی این افراد انجام می شود و کوتاهی در این زمینه چه تبعاتی برای آنها به همراه خواهد داشت؟
هرگونه سوختگی دو مرحله کلی دارد که یکی مرحله اولیه در سوختگی حاد است. در این مرحله افراد دچار ضایعات حاد و از بین رفتن فوری بافت های سطحی می شوند، در این شرایط اقدامات درمانی شامل جداکردن مواد شیمیایی از بدن این افراد است.

مرحله بعد رقیق کردن و شست و شوی فراوان در بدن این افراد و قسمتی که با اسید تماس داشته است. مرحله سوم اینکه معمولا چون سوختگی در نواحی حساس بدن است دچار درد شدید می شوند که درد این افراد باید کنترل شود.

 

احتمال عفونت در این سوختگی ها بالاست. به این افراد باید آنتی بیوتیک مناسب به آنها داده شود. پانسمان لازم است روزانه چندین بار به خصوص در ساعات اولیه تعویض شود و تا آنجایی که می شود بافت های از بین رفته که زمینه ساز بروز عفونت می شود از سطح پوست برداشته شود تا بافت به صورت یک بافت زنده برگردد. اگر چه زخمی است ولی باید بافت های سوخته برداشته شود.

 

کاهش آسیب های اسید, درمان سوختگی با اسید

 

با عمل های ترمیمی و جراحی پلاستیک تا چند درصد می توان امید به بازگشت زیبایی این افراد داشت؟
هرچقدر مراقبت های اولیه در شرایط سوختگی حاد کامل تر و دقیق تر باشد و مراقبت بیشتری انجام شود برای این بیماران طبیعتا موارد ناشی از سوختگی های عمیق کمتر خواهد بود و به تدریج که بیمار از شرایط سوختگی خارج شد بدن به طرف فاز دوم که ترمیم بافت های سوخته است، می رود.

 

در این شرایط بدن شروع به ترمیم بافت های از دست رفته و بازسازی بافت هایی که دچار سوختگی و آسیب سطحی یا عمیق شده اند، می کند. در بعضی از این موارد این بازسازی کامل و بدون آثار است اما در شرایطی که سوختگی عمیق باشد بسته به شدت آسیب اولیه که باعث بدشکلی هایی در اعضای بدن فرد می شود باید تصمیم گرفت که چه اقداماتی برای فاز ترمیمی آنها انجام شود. در واقع در مرحله دوم بدن این بیماران را ترمیم می کند.

 

معمولا بیشترین آسیب ها در کدام بخش های بدن است؟
کشیدگی هایی در قسمتهای مختلف بدن اتفاق می افتد، حتی ممکن است مواد شیمیایی داخل چشم شده باشد و آسیب های جدی به قرنیه وارد کرده و باعث کوری چشم و در بعضی موارد باعث تخلیه چشم شود. سوختگی پلک ها یکی از شایع ترین سوختگی های صورت است که به دلیل ظریف بودن بافت اطراف چشم اتفاق می افتد. کشیدگی هایی که چانه به سمت گردن خواهد داشت و سوختگی هایی که در ناحیه گردن اتفاق می افتد.

 

در مواردی ممکن است اسید باعث آسیب دهان، لب و بینی شود که در این شرایط فرد ممکن است نتواند غذا بخورد یا در صحبت کردن دچار اختلال شود یا اینکه سوراخ های بینی بر اثر سوختگی ها بسته شود که منجر به اشکال تنفسی در این افراد می شود. از همه اینها که بگذریم ظاهر ناپسندی بر اثر سوختگی های عمیق ممکن است برای فرد به وجود بیاید.

 

این افراد بسته به شدت ضایعات پیش آمده تحت مداوا می توانند قرار بگیرند و در این شرایط از روش های مختلف جراحی پلاستیک می توان استفاده کرد. معمولا این افراد نیاز به جراحی های متعدد و متواتر دارند و گاهی اگر لازم باشد جراحی های پیچیده ای اتفاق می افتد. اما در نهایت آنچه برای قربانیان اسیدپاشی پیش می آید همه به شدت و عمق سوختگی برمی گردد و بستگی به مراقبت های اولیه دارد که اگر به درستی و به موقع انجام گیرد دچار بدشکلی های کمتر و جراحی های سبک تر هستیم.

 

مردم در مواجهه با اسیدپاشی و برای پیشگیری از سوختگی های عمیق چه باید بکنند؟
اولا که از نظر اجتماعی باید پدیده ها یا عواملی را که باعث شیوع مجدد این حرکت ناپسند در جامعه می شود از نظر روانشناسی و جامعه شناسی مورد شناسایی قرار دهیم. اینکه چه عواملی باعث این حرکت می شود و این مساله را ریشه یابی کرد، به ریشه های آن به عنوان بهداشت روانی و اجتماعی توجه کرد و اصولا پرهیز کنیم از اینکه کلا چنین مساله ای را ایجاد کنیم. این صحبت ها مربوط به پیشگیری از بروز چنین مساله ای است.


مردم ما بیشتر به دنبال هیاهوی این قضایا هستند و به جای اینکه نقش یک امدادرسان را بازی کنند نقش یک خبرنگار را بازی می کنند. حداقل کار مردم این است که با یک اقدام ساده و با یک شست و شو با آب معمولی می توانند جلوی ضررهای جبران ناپذیر را بگیرند. البته مشروط بر اینکه در هنگام شست و شو باید دقت شود که مواد به جاهای دیگر بدن توسط آبی که شست و شو صورت می گیرد منتقل نشود.

 

مهم این است که فقط موضعی که دچار سوختگی است را شست و شو دهند وگرنه مثلا فردی که در قسمت صورت دچار سوختگی شده و آب را از بالا برصورت این فرد بریزیم، این مواد به گردن و سایر نقاط بدن این فرد که دچار سوختگی نشده منتقل می شود. اگر فرد در ناحیه صورت دچار سوختگی شده باید سر فرد دولا شود یا به طرفین باشد به ترتیبی که آب از کنار بریزد یا اگر آب از بالا ریخته می شود آب به بیرون بچکد، چون شست و شو، مواد شیمیایی را با خود حمل می کند. پس باید خیلی مراقب باشیم که بقایای این شست و شو به قسمت های دیگر بدن ریخته نشود.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:توصیه های مهم در مواجهه با اسیدپاشی,اسیدپاشی,مواجهه, ] [ 14:2 ] [ zahir ] [ ]
شایع‌ترین بیماری مسری جنسی + توصیه

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی + توصیه


 

شایع‌ترین بیماری مسری جنسی + توصیه



این بیماری هم زنان و هم مردان را در تمام گروهای سنی مبتلا می‌کند، البته شیوع آن در جوانان بیشتر است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالیانه 90 میلیون مورد جدید عفونت کلامیدیایی در جهان اتفاق می‌افتد.

عفونت‌های کلامیدیایی شایع‌ترین بیماری آمیزشی باکتریایی در دنیا و عامل آنها میکروبی به اسم «کلامیدیا تراکوماتیس» است. درگذشته، مهم‌ترین بیماری ناشی از کلامیدیا، «تراخم» بود که یک بیماری چشمی و از شایع‌ترین دلایل نابینایی است ولی درحال‌حاضر گونه‌ای از این باکتری بیشتر شایع شده که باعث عفونت دستگاه تناسلی می‌شود. كلامیدیاها انگل‌‌های داخل سلولی هستند و بسیاری از خصوصیات فیزیكی آنها مانند ویروس‌هاست. این میكروب‌ها باعث التهاب مجرای ادرار، واژن، گردن رحم، لوله‌های رحمی، مقعد و تخمدان‌ها می‌شوند. کلامیدیا یک عفونت داخل سلولی است، بنابراین تشخیص آن با روش‌های معمول آزمایشگاهی مشکل خواهد بود.

این بیماری ممکن است بدون علامت یا با علایم خفیف و زودگذر باشد، ولی با گذشت زمان، عوارض خود را به‌ویژه در زنان نشان می‌دهد. بیشتر افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی کلامیدیایی به علت بی‌اطلاعی از آلودگی خود به این میکروب، دنبال آزمایش یا درمان نمی‌روند. اگر همسر نیز درمان نشود، فرد پس از درمان، دوباره مبتلا خواهد شد.
کلامیدیا با هر نوع رابطه زناشویی قابل‌انتقال است و می‌تواند هنگام زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل شود. از آنجا كه گردن رحم در خانم‌ها و دختران جوان هنوز به خوبی تکامل نیافته است، امکان ابتلای این افراد بیشتر است.

 

علایم عفونت کلامیدیایی
بیشتر بیماران مبتلا به کلامیدیا بدون علامت هستند، این بیماری را بیماری خاموش نیز می‌نامند. این بیماری، یک دوره نهفته دارد و كه عبارت از مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علایم بیماری پس از آلوده شدن به میکروب یا ویروس ظاهر شوند. طول دوره نهفته در عفونت کلامیدیایی 14-3 روز است. در خانم‌ها عفونت، ابتدا گردن رحم و مجرای ادرار را گرفتار می‌كند. 75 درصد خانم‌های مبتلا بدون علامت هستند. در صورت وجود علایم، عبارت خواهند بود از ترشح غیرطبیعی واژن و سوزش هنگام ادرار. حتی اگر عفونت از گردن رحم به لوله‌‌های رحمی منتشر شود، باز هم امكان دارد بیمار بدون علایم و نشانه باشد.

در عده‌ای از خانم‌ها، درد در قسمت تحتانی شکم، درد در قسمت پایین کمر، درد هنگام برقراری روابط زناشویی، تهوع، تب و خونریزی در فواصل عادت ماهیانه‌ها رخ می‌دهد. گاهی عفونت کلامیدیایی گردن رحم به ناحیه مقعد نیز منتشر می‌شود. بیشتر مردان مبتلا نیز بدون علامت هستند ولی برخی از آنها ترشح سفید یا روشن از مجرای ادرار و سوزش هنگام ادرار دارند. مردها همچنین ممکن است دچار سوزش و خارش در نوک مجرای ادرار شوند.

 

افراد در معرض خطر
خطر ابتلا به کلامیدیا در یک رابطه‌ زناشویی حفاظت نشده در این افراد بیشتر است:
1. دختران و خانم‌های جوان

2. مبتلایان به دیابت یا همان بیماری قند

3. كسانی كه وضعیت سلامت عمومی آنها نامناسب است.

4. افرادی كه در هوای گرم حضور دارند یا به هر علت دیگری، رطوبت و گرمای ناحیه تناسلی‌شان ممكن است افزایش یابد.

5. خانم‌هایی كه از دوش واژینال استفاده می‌كنند.

 

عوارض عفونت کلامیدیایی
کلامیدیا برخلاف سوزاک که یک بیماری پر سر و صداست، معمولا هیچ علامتی ندارد، ولی عواقب آن خطیرتر از سوزاک است. «اپیدیدیم» یک از ضمایم بیضه در مردان است. عفونت آن باعث بزرگی و قرمزی کیسه بیضه به همراه درد شدید می‌شود.

عفونت اپیدیدیم را در اصطلاح پزشکی «اپیدیدیمیت» می‌گویند. شایع‌ترین علت اپیدیدیمیت، ابتلا به عفونت کلامیدیایی است. قطر اپیدیدیم در بعضی نقاط آن، کمتر از یک میلی‌متر است و عفونت ممکن است باعث بسته شدن آن شود. اسپرم از بیضه به‌وسیله اپیدیدیم خارج و از طریق لوله منی وارد منی می‌شود. اگر مردی در هر دو طرف به اپیدیدیمیت مبتلا شود، بسته شدن دو طرفه اپیدیدیم باعث ناباروری وی خواهد شد. در این مردان با اینکه اندازه بیضه کاملا طبیعی است ولی تعداد اسپرم در مایع منی صفر گزارش می‌شود. گاهی بعضی از مردان جوان از اینکه تعداد اسپرم در مایع منی‌شان صفر گزارش شده است، تعجب می‌کنند گاهی هم زوجی قبلا صاحب یک فرزند شده‌اند و زمانی‌ كه می‌خواهند صاحب فرزند دوم شوند، مرد متوجه می‌شود که نابارور شده است. یکی از دلایل هر دو مورد، عفونت دو طرفه اپیدیدیم و بسته شدن آن است.
حدود 75 درصد زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی بدون علامت و 40 درصد آنها به بیماری التهابی لگن مبتلا می‌شوند که از عوارض آن دردهای مزمن لگنی و ناباروری است. گاهی یک مرد مبتلا به عفونت کلامیدیایی كه کاملا بدون علامت است، عفونت را به همسر خود منتقل می‌کند و با ابتلای همسر، زوج نابارور می‌شوند. مخاط واژن خانم‌ها در مقابل ‌کلامیدیا نسبتا مقاوم ولی مخاط گردن رحم حساس است و زود گرفتار می‌شود. زنان مبتلا به عفونت کلامیدیایی ممکن است ترشح مخاطی چرکی از دهانه رحم داشته باشند. گرفتاری لوله‌های رحمی با کلامیدیا باعث ناباروری زن می‌شود. 10 تا 40 درصد خانم‌های مبتلا به عفونت کلامیدیا كه درمان نمی‌شوند، بعدها به بیماری التهابی لگنی مبتلا خواهند شد.

در بعضی نقاط دنیا 40-30 درصد علت آسیب لوله‌‌های رحمی به‌علت عفونت‌های کلامیدیایی اتفاق می‌افتد. خطر بارداری خارج رحمی در زنان مبتلا به بیماری التهابی لگنی 10-6 برابر افراد عادی است و 50-40 درصد علت بارداری‌های خارج رحمی، بیماری التهابی لگن است. خطر ابتلا به بیماری ایدز در افراد مبتلا به عفونت کلامیدیایی 5 برابر افراد غیر آلوده خواهد بود. از عوارض دیگر کلامیدیا، عفونت چشم‌هاست اگر دست آلوده به ترشحات حاوی کلامیدیا با چشم تماس پیدا كنند عفونت چشمی «التهاب ملتحمه» ایجاد می‌شود در صورت عدم درمان، منجر به نابینایی خواهد شد. عفونت کلامیدیایی درمان نشده در خانم‌ها می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. عفونت کلامیدیایی گردن رحم خانم باردار، هنگام زایمان به نوزاد منتقل خواهد شد و چشم، دهان، حلق و دستگاه تنفس نوزاد می‌تواند گرفتار شود.

 

تشخیص
امروزه در بسیاری از کشورها برنامه‌ای برای غربالگری این عفونت در زنان وجود دارد. با دریافت شرح حال مناسب، می‌توان در خانمی ‌که احتمال عفونت دارد، برای غربالگری اقدام كرد. در سال 1382، 1052 زن 49-15 ساله که به 5 درمانگاه زنان- مامایی در شهر تهران مراجعه کرده‌بودند، از نظر وجود عفونت کلامیدیایی بررسی شدند. حدود 12 درصد این تعداد خانم، تست PCR مثبت برای کلامیدیا داشتند. در جامعه‌ای که بیش از 4 درصد خانم‌های آن به کلامیدیا مبتلا هستند، غربالگری خانم‌ها از نظر وجود عفونت کلامیدیایی، توصیه می‌شود. امروزه تست‌های بسیار حساسی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان بیماری را هم در ترشحات گردن رحم و هم از طریق ادرار تشخیص داد. در مردان، برای تشخیص، از نمونه‌‌هایی که از داخل مجرای ادرار گرفته شده‌اند، استفاده می‌‌شود. بهترین تست تشخیصی هم در مرد و هم در زن استفاده از PCR است. برای درمان عفونت‌های کلامیدیایی، داروهای بسیار موثری وجود دارند.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:شایع‌ترین بیماری مسری جنسی + توصیه,عفونت,کلامیدیایی, ] [ 13:57 ] [ zahir ] [ ]
حقایقی درباره عفونت قارچی زنانه

حقایقی درباره عفونت قارچی زنانه

 

عفونت قارچی زنانه,عفونت واژن,علائم عفونت واژن

حقایقی درباره عفونت قارچی زنانه
عفونت های قارچی واژینال که به آنها candidiasis یا کاندیدیاز هم گفته می شود، عفونت های شایعی در خانم ها هستند. این عفونت ها توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شوند و عوارض آزاردهنده ای مانند خارش شدید، ورم و التهاب و سوزش را ایجاد خواهند کرد.
بر اساس آمارهای منتشر شده از هر چهار خانم، سه نفر در طول عمرشان حتی برای یکبار هم که شده عفونت قارچی واژن را تجربه می کنند. البته زمانی که شما به یک نوع عفونت قارچی مبتلا می شوید، استعداد بیشتری برای ابتلا به نوع دیگر آن را خواهید داشت.
عفونت های قارچی واژینال می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما در طبقه بندی بیماری ها به عنوان یک بیماری منتقله جنسی در نظر گرفته نمی شوند. درمان این نوع عفونت ها معمولا ساده و امکان پذیر است، اما بر اساس نوع عفونت و شدت آن متفاوت خواهد بود.


چه چیزی باعث ابتلا به عفونت قارچی واژینال می شود؟
کاندیدا در حقیقت نوعی قارچ است که به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد. وضعیت رشد قارچ کاندیدا بر اساس میزان رشد و فعالیت باکتری لاکتوباسیلوس در واژن تعیین می شود. این در حالی است که خود باکتری لاکتوباسیلوس تاثیر قابل توجهی در این بیماری و عوارض آن ندارد. بلکه رشد کاندیدا و فعالیت آن است که علامت ها و عوارض آزاردهنده عفونت قارچی واژینال را باعث می شود.بیشتر این عفونت ها از نوعی کاندیدا به نام کاندیدا آلبیکنز ناشی می شود. این نوع عفونت های قارچی معمولا به راحتی قابل درمان هستند.


اگر شما مبتلا به یک عفونت قارچی مقاوم به درمان و یا برگشت پذیر شده اید و علامت های این بیماری ضمن پیگیری درمان همچنان ادامه دارند، احتمالا به نوع دیگری از عفونت قارچی واژینال مبتلا شده اید. تست های آزمایشگاهی و نمونه گیری از عفونت، به پزشک کمک می کند که با پی بردن به نوع عفونت قارچی، بهترین درمان را برای آن در پیش بگیرد.


ناهنجاری ها و اختلالاتی که باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در محیط واژن می شوند از قرار زیر اند:
- آنتی بیوتیک ها (مصرف آنتی بیوتیک ها، با تاثیر بر میزان باکتری لاکتوباسیلوس موجود در فضای واژن، محیط را برای رشد بیشتر قارچ کاندیدا فراهم خواهند کرد)
- بارداری
- دیابت کنترل نشده
- ضعف سیستم ایمنی
- دوش واژینال
- برنامه غذایی نامناسب و مصرف زیاد مواد غذایی شیرین
- اختلالات هورمونی نزدیک دوران قاعدگی
- استرس
- بی خوابی و اختلالات خواب
در بیشتر موارد افراد می دانند چه عواملی باعث ابتلا به این عفونت ها در آنها می شود، مثلا برخی خانم ها اظهار می دارند که مدتی بعد از مصرف برخی آنتی بیوتیک ها به عفونت واژن مبتلا می شوند

 

نشانه های عفونت قارچی واژینال
عفونت های قارچی واژینال علامت های متعدد و البته شایعی دارند. معمولا شدت این علائم با گذشت زمان و همچنان درمان نشدن بیماری، شدیدتر و بدتر می شود.


علائم شایع این بیماری از قرار زیر اند:
- خارش
- سوزش
- احساس درد
- افزایش ترشحات واژن که معمولا تیره رنگ و غلیظ می شود
- احساس درد و سوزش در زمان مقاربت با همسر
- راش های پوستی در اطراف مقعد


تشخیص ابتلا به عفونت قارچی واژینال
تشخیص عفونت های قارچی واژینال ساده است. پزشک معمولا فرایند تشخیص را با گرفتن شرح حال و تاریخچه بیماری شروع می کند، مثلا اینکه بیماری در گذشته مبتلا به عفونت قارچی بوده یا نه، و البته سوال هایی در خصوص سابقه ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی.
مرحله بعد معاینه بالینی بیمار است. گاهی معاینه برای تشخیص قطعی کافی خواهد بود اما در سایر موارد نمونه گیری از بافت واژن و ارجاع به آزمایشگاه برای تشخیص قطعی نوع عفونت و بیماری الزامی است و با تشخیص قطعی نوع بیماری، درمان آغاز می شود.


بهترین درمان عفونت های واژینال کدام است؟
عفونت های خفیف و ساده
همانطور که گفتیم انتخاب نوع درمان به شدت و نوع عفونت وابسته است. در موارد خفیف و ساده ی بیماری یک برنامه تک دارویی، دو دارویی یا سه دارویی که ترکیبی است از داروهای ضد قارچ به بیمار داده می شود. این درمان می تواند به صورت قرص های خوراکی، کرم های واژینال، لوسیون، پماد یا شیاف باشد. پیگیری این درمان ها معمولا به علائم آزاردهنده عفونت واژینال پایان خواهند داد. در صورتی که با وجود این درمان ها علائم طی نهایتا دو ماه باقی ماند لازم است وضعیت را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


عفونت های جدی تر
همانطورکه گفتیم انواع خاصی از این عفونت ها به درمان های معمول ضد قارچی پاسخ نمی دهد و نیازمند درمان های جدی تر است. در صورتی که شما نیز یکی از تغییرات و علائم زیر را تجربه کردید، مراتب را هرچه سریع تر به پزشک گزارش دهید تا درمان های جدی تر را هرچه سریع تر برای شما در پیش بگیرد:
- قرمزی، ورم و خارش شدید در ناحیه واژن که به زخم شدن واژن منجر شده است.
- سابقه ابتلا به بیش از چهار مرتبه عفونت ویروسی طی یک سال گذشته
- ابتلا به عفونتی قارچی غیر از کاندیدا آلبیکنز
- بارداری
- ابتلا به دیابت کنترل نشده و ضعف سیستم ایمنی در اثر درمان با داروهای خاص یا ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز


اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی واژینال
در بیشتر موارد افراد می دانند چه عواملی باعث ابتلا به این عفونت ها در آنها می شود، مخصوصا خانم هایی که تجربه عفونت های واژینال مکرر را داشته باشند، مثلا برخی خانم ها اظهار می دارند که مدتی بعد از مصرف برخی آنتی بیوتیک ها به عفونت واژینال مبتلا می شوند. پس به طور کلی با شناخت علت های اولیه و شروع کننده ابتلا به بیماری قادر خواهیم بود تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم.


برای مثال:
- اجتناب از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس تنگ و یا شلوار استرچ
- پرهیز از استفاده از دئودورانت ها و دئودورانت موجود در تامپون زنانه
- عدم استفاده از لباس زیر نم دار و مرطوب
- داشتن برنامه غذایی متعادل
- مصرف مکرر و روزانه ماست و سایر مواد غذایی کمک کننده به رشد باکتری های مفید و مصرف پروبیوتیک ها
- انتخاب لباس زیر نرم با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم
- اجتناب از نشستن در وان آب گرم و حمام های مکرر و وسواسی
- شستشو و ضد عفونی کردن لباس زیر با آب گرم
- اجتناب از دوش واژینال و عدم استفاده لوسیون های ضدعفونی کننده واژن به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:حقایقی درباره عفونت قارچی زنانه,عفونت,قارچی,زنانه, ] [ 13:51 ] [ zahir ] [ ]
اگر در سینه‌ تان احساس غده کردید، چه باید بکنید؟

اگر در سینه‌ تان احساس غده کردید، چه باید بکنید؟

 

توده های پستانی,کیست پستان,کیست سینه

اگر در سینه‌ تان احساس غده کردید، چه باید بکنید؟
پیدا کردن یک توده در سینه‌تان ممکن است عرق سردی بر بدنتان بنشاند. اما باید از یک واقعیت مطمئنتان کنیم: وجود این توده‌ها همیشه نشانه سرطان نیست! اما چه می‌تواند باشد؟ اینجا شما را با انواع این توده‌ها و آنچه باید درمورد آنها بدانید آشنا می‌کنیم.
غده نرم
علائم: یک غده نرم، صاف و گرد (مثل انگور) که با فشار داردن کمی حرکت کرده و با تماس کمی دردناک می‌شود. این غده می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد.
مشکل احتمالی: کیست یا کیسه ها پر از مایعات طبیعی.
علت: تغییرات هورمونی قبل و بعد از عادت‌ماهیانه. حدود ۳۰٪ از زنان بین ۳۵ تا ۵۰ ساله دچار این مشکل می‌شوند.
چه باید بکنید: برای دریافت اینکه این غده پر از مایع است و یا جامد و اینکه سرطانی هست یا نه، اولتراسوند انجام دهید. دکترتان می‌تواند برای خالی کردن مایع و فشار درصورت دردناک بودن این کیست، سوزنی به داخل آن فرو کند. مصرف دارو می‌تواند احتمال بروز این کیست‌ها را کاهش دهد.


مایعات
علائم: ترشح مایعات از نوک پستان‌ها.
مشکل احتمالی: ترشحات شیری.
علت: مشکل تیروئید یا غده هیپوفیز. علل مشخص دیگر بارداری، داروهای ضدبارداری یا تحریک نوک پستان‌هاست.
چه باید بکنید: با پزشکتان مشورت کنید. اگر مشکل غدد باشد، معمولاً با دارو قابل درمان است.


توده نرم
علائم: یک توده نرم و غده‌مانند که می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ سانت بوده و با حساس شدن یکی از سینه‌ها یا هر دو آنها قبل از عادت‌ماهیانه همراه است.
مشکل احتمالی: تغییرات فیبروکیستی
علت: نوسانات استروژن و پروژسترون که می‌تواند موجب ضخیم شدن بافت سینه شود. این مشکل بیش از ۵۰٪ از زنان را درگیر کرده و تا زمان یائسگی اتفاق افتاده و برطرف می‌شود.
چه باید بکنید: با استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن یا پوشیدن سینه‌بندهای محافظ درد آن را تسکین دهید. محدود کردن مصرف چربی‌ و کافئین در برنامه‌غذایی نیز می‌تواند مفید باشد. درصورت ماندگار شدن علائم با پزشکتان مشورت کنید.

 

غده سخت
علائم: توده‌ای سخت و توپُر که کناره‌هایی نامنظم دارد. این توده‌ها معمولاً زیر پوست قابل حرکت نیستند.
مشکل احتمالی: تومور سرطانی
علت: هیچکس علت دقیق آن را نمی‌داند. سن و سابقه خانوادگی از جمله عوامل خطرزای آن هستند و تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن دو نوشیدنی الکلی در روز احتمال این خطر را تا ۱۰٪ افزایش می‌دهد.
چه باید بکنید: با پزشکتان تماس بگیرید و ماموگرام انجام دهید.


توده سخت
علائم: یک توده سفت، گرد و مشخص (که می‌تواند خیلی کوچک تا به قطر ۱۰ سانتی‌متر باشد) که بدون درد زیر پوست قابل جابجایی و حرکت است.
مشکل احتمالی: فیبروآدنوم
علت: تغییر سطح هورمون‌ها. این تومورهای خوش‌خیم به اندازه کیست‌ها شایع نیستند اما بین زنان ۲۰ تا ۴۰ سال چندان غیرعادی نیست.
چه باید بکنید: ماموگرام کنید. طبق آخرین تحقیقات احتمالاً نیازی به بیوپسی و نمونه‌گیری نخواهد بود اما حتماً از پزشکتان سوال کنید. اگر این تومور بزرگ باشد نیاز به جراحی خواهد بود.

کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی

 

 

 کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی
معمولاً افراد با پشت سر گذاشتن سال های فعال زندگی امیدوارند که در دوران فراغت بتوانند روزهای خوشی را پشت سر بگذارند اما این موضوع برای بسیاری از خانم ها صدق نمی کند زیرا خانم ها دائماً درگیر مشکلاتی هستند که تمامی ندارد و تازه با پا گذاشتن به سنین یائسگی، مشکلات بیشتری به سراغ آن ها می آید.


-- یائسگی
یائسگی دورانی است که در آن بدن بانوان استراحت می کند. اگر در دوران یائسگی دچار مشکل می شویم به این دلیل است که دوران قاعدگی خوبی نداشته ایم و از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار نبوده ایم.
در واقع هر چند در دوران قاعدگی مشکل بیشتری داشته باشیم عوارض دوران یائسگی نیز شدیدتر خواهد بود. سال های پایانی تولید مثل در خانم ها با علائمی مانند گر گرفتگی، خون ریزی شدید و تغییر خلق و خو، تعریق زیاد، رشد موهای زاید، تجمع چربی، بی خوابی، افسردگی، پرخاشگری و تحریک پذیری همراه است. گیاهان دارویی برای کاهش عوارض یائسگی بسیار مفید است. از جمله این گیاهان که به شکل غذا مصرف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.


کرفس، کنگر، کدو، بامیه : تهیه خورش هر یک ازاین گیاهان و یا مصرف آن به اشکال دیگر تا حد زیادی گر گرفتگی را کاهش می دهد. میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و... می تواند تعریق را کاهش دهد. مصرف داروهای گیاهی مانند دم کرده گیاهان خانواده زالزالک مانند سرخ ولیک، کیالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار مفید است.


سازمان بهداشت جهانی مصرف دمنوش نسترن را پیشنهاد می کند که علاوه بر کاهش تعریق و گر گرفتگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است و مانع از بروز و عود واریس می شود؛ به همین دلیل به آن دمنوش سلامت گفته می شود. بگذارید ۷-۵ میوه نسترن با یک لیوان آب جوش ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید. میوه نسترن نباید پودر شود زیرا پرزهای داخل آن حساسیت زاست.


-- کم خونی
یکی از مشکلات شایع خانم ها کم خونی است ،بانوان نباید به مشکل کم خونی خود بی اعتنا باشند زیرا این امر بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. در این زمینه شیر، توت، شیره انگور، شاه توت، آبجو، کنجد، عدس، اسفناج و تره مناسب است.این میوه ها و گیاهان علاوه بر آهن، حاوی ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می دهد. دم کرده برگ و گل بادرنجبویه، اسطوخدوس، استفاده از پونه و نعناع کم خونی را تا حد زیادی برطرف می کند.


-- تجمع چربی دور شکم
مشکل شایعی که در خانم ها باعث کاهش قدرت باروری می شود، تجمع چربی در ناحیه شکم، زیر شکم و پهلوها است. نکته ضروری توجه به اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی است. از جمله شیوه های مورد تأیید در طب سنتی و طب رایج استفاده از تخم کرفس است که می توان یک قاشق مرباخوری پودر آن را بعد از ناهار به ویژه اگر وعده اصلی غذایی باشد، مصرف کرد. همچنین استفاده از آلوئه ورا از تجمع چربی در نواحی یاد شده جلوگیری می کند. مصرف گیاه خرگوشک نیز مفید است و به افرادی که بیش از ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند مصرف یک قاشق مرباخوری آن با نصف استکان آب بعد از وعده ناهار و شام توصیه می شود.
جوی دو سر نیز به دلیل داشتن سبوس فراوان، از جذب چربی در روده جلوگیری می کند و در دراز مدت به کاهش وزن کمک می کند. جو ی دو سر آسیاب شده را می توان به غذا یا سالاد اضافه کرد.

نکته: پودر جوی دو سر را تنها به مدت 10 روز در یخچال نگه داری کنید.

 

شنبلیله: شنبلیله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. کسانی که سوخت و ساز بدنی پایینی دارند می توانند از این گیاه استفاده کنند. می توان از عرق شنبلیله قبل از ناهار و شام استفاده کرد.

[ دو شنبه 10 / 8 / 1393برچسب:کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی,یائسگی,عوارض, ] [ 13:47 ] [ zahir ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه

آمارگیر وبلاگ